Sääilmiöistä EU:n liikenteelle15 miljardin lasku vuodessa
Äärimmäiset sääilmiöt maksavat EU:n liikenteelle vuosittain vähintään 15 miljardia euroa. Yhteensä 27 maata kattavan tutkimuksen aiheesta on tehnyt Teknologian tutkimuskeskus VTT.
Suurimmat kustannukset aiheutuvat onnettomuuksista. Tulevaisuudessa niiden odotetaan kuitenkin vähenevän, kun taas myöhästymisistä johtuvat kustannukset kasvavat.
Tieliikenne kärsii äärisäistä eniten. Se on suositumpaa kuin muut liikennemuodot, eikä ammattimaisesti ohjattua, kuten raide- tai lentoliikenne.
VTT:n tutkijat ennustavat kuitenkin tieliikenteen onnettomuuksien vähenevän. Ajoneuvojen turvallisuuden parantuminen ja ilmaston lämpeneminen voivat jopa puolittaa tieliikenteen onnettomuuskustannukset vuoteen 2040–2070 mennessä.
Muissa liikennemuodoissa kustannuksia aiheutuu myöhästymisistä. Äärisäät maksavat Euroopan lentoliikenteelle vuosittain yli miljardi euroa.
Myöhästymiset rasittavat myös rekkaliikennettä. Rahtiasiakkaat kärsivät vuosittain miljardien tappiot. Todennäköisesti kustannukset nousevat entisestään rahtiliikenteen kasvaessa.
Matkustajille syntyy tieliikenteessä aikakustannuksia äärisäiden hidastaessa nopeuksia ja pitäessä ihmiset pois tuottavasta työstä.
Ilmastonmuutoksen vaikutuksia äärisäihin ja liikenteen kustannuksiin on vaikea arvioida tarkasti.
Pohjoisessa, jossa lumi ja jää aiheuttavat suurimmat kustannukset liikenteelle, lumisateet saattavat ilmaston lämpenemisestä huolimatta lisääntyä. Etelä-Euroopassa puolestaan helleaallot voivat vähentää kevyttä liikennettä ja lisätä moottoriliikennettä.
Hiekka- ja pölymyrskyjen todennäköisyys kasvaa kuivuuden lisääntyessä. Rankkasateet nostavat maanvyöryn riskiä.
Vähiten altista äärisäille on meriliikenne. Se ei kuitenkaan ratkaise myöhästymisongelmia, koska liikennemuodon valintaa ohjaa kustannustehokkuus. Massakuljetukset hoidetaan raide- ja vesiliikenteessä, kun taas aikatauluherkkä arvotavara liikkuu äärisäille alttiilla tie- ja lentoreiteillä.
Erityisesti lievissä sääilmiöissä kustannuksia on mahdollista pienentää tehostamalla kunnossapitoa ja tiedotusta.
VTT suosittelee vähentämään työmatkaliikennettä hyödyntämällä joukkoliikennettä ja etätyömahdollisuuksia. Yksityisautoilun väheneminen auttaisi ammattiliikennettä ja vähentäisi liikenteen ympäristövaikutuksia.
MT
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
