Atria ostaa Saarioisten lihanhankinnan ja teurastuksen
Atria ja Saarioinen ovat tehneet esisopimuksen, jonka mukaan Atria ostaa Saarioisten naudan, sian ja broilerin hankinta-, teurastus- ja leikkuuliiketoiminnot.
Kaupassa Atrialle siirtyvät Saarioisten Jyväskylän teurastamo- ja leikkuuliiketoiminta koneineen ja laitteineen sekä Kangasalan Sahalahdella sijaitseva teurastamokiinteistö tontteineen.
Atria jatkaa teollista toimintaa Jyväskylässä ja Sahalahdella.
Myös Jyväbroiler-tuotemerkki siirtyy Atrian omistukseen.
Kaupan yhteydessä yritykset tekevät yhteistyösopimuksen lihan toimituksista Atrialta Saarioisille.
Saarioisten hankinta-, teurastus- ja leikkuutoimintojen henkilöstö siirtyy vanhoina työntekijöinä Atrian palvelukseen. Näiden liiketoimintojen palveluksessa työskentelee noin 400 henkilöä.
Kaupan arvioidaan toteutuvan viimeistään ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Se kasvattaa Atrian liikevaihtoa arviolta 70 miljoonaa euroa vuodessa.
Kauppahintaa osapuolet eivät kerro.
Atrian toimitusjohtaja Juha Gröhn toteaa, että molemmat olivat kaupassa aloitteellisia.
”Pohdimme työnjakoa ja yhtiöiden vahvuuksia. Molemmat hakevat näin voimaa tuleville vuosille.”
”Teurastamo- ja leikkaamoteollisuus vaativat isoja investointeja ja ovat erittäin volyymivetoisia”, Gröhn sanoo. ”Uskomme että meillä on tähän paremmat rahkeet.”
Jos Atria on vahva lihan käsittelyssä, Saarioisten ydin taas on ruokateollisuudessa.
”Ehkä vielä enemmän kuin meidän, vaikka olemmekin entistä enemmän lihavalmistetalo.”
Saarioisten toimitusjohtaja Ilkka Mäkelä toteaa, että teurastus- ja leikkuuliiketoiminta ei ole ollut kannattavuudeltaan Saarioisten tavoittelemalla tasolla.
Mäkelä kertoo, että yritys haluaa jatkossa keskittyä pidemmälle jalostettuihin tuotteisiin, joissa yhtiön markkina-asema on vahva. ”Valmisruoka, säilykkeet ja lihavalmisteet muodostavat jatkossa yhtiön tuotevalikoiman, jolla tavoitellaan kannattavaa kasvua.”
Kaupassa siirtyy noin 25 000–30 000 tonnin lihan hankintamäärä vuodessa, Gröhn kertoo. Siitä noin 10 000 tonnia on broileria ja lopusta noin puolet nautaa ja puolet sikaa.
Atrian nykyiseen hankintamäärään verrattuna kyse on 15–20 prosentin lisästä.
Tuottajien sopimukset jatkuvat täysin ennallaan, Gröhn vakuuttaa.
Saarioisilla pitkäaikaista lihan toimitussopimusta Atrian kanssa pidetään hyvänä ratkaisuna. ”Meille on tärkeää varmistaa kotimaisen liharaaka-aineen saatavuus tuotteisiin”, Mäkelä sanoo.
Gröhn pitää Jyväbroileria hyvänä tuotemerkkinä. ”Sen tunnettuus on hyvä ja se täydentää hyvin nykyistä tuotemerkkivalikoimaamme.”
Gröhnin mukaan tuotemerkki oli yksi niistä asioista, jotka Atria ehdottomasti halusi sisällyttää kauppaan.
Kaupan toteutuminen vaatii vielä Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnän.
”Lähdemme siitä, että kilpailuviranomainen tulee kaupan hyväksymään”, Gröhn sanoo.
Lihamarkkina on nykyään erittäin kansainvälistä, hän korostaa.
”Sitä käydään eurooppalaisessa, osin maailmanlaajuisessa ympäristössä. Jos emme Suomessa pysty kehittämään rakenteita tämäntyyppisillä järjestelyillä, jäämme kustannusloukkuun”, Gröhn sanoo.
”Silloin ruuan hintaan tulisi entistä kovempi paine sen vuosi, että teollisuus ei pienten volyymien vuoksi pysty toimimaan samalla tuottavuudella kuin kilpailijamaissa”, Gröhn korostaa.
SATU LEHTONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
