Maaseudun Tulevaisuudenlevikki jatkoi kasvuaan
Maaseudun Tulevaisuuden levikki on kasvanut jo seitsemän vuotta peräkkäin.
Levikki oli viime vuonna 83 259 kappaletta. Se kasvoi 101 kappaleella.
Vuonna 2009 levikki virallisten tietojen mukaan laski, kun levikintarkastuksen säännöt muuttuivat. Vertailukelpoisten lukujen mukaan levikki kasvoi silloinkin.
Maaseudun Tulevaisuus on säilyttänyt paikkansa Suomen toiseksi luetuimpana tilattavana sanomalehtenä.
Luetuin Helsingin Sanomat menetti tuoreen Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan puolessa vuodessa 40 000 lukijaa. Seuraavaksi luetuimpia ovat iltapäivälehdet.
Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan Maaseudun Tulevaisuudella oli viime syksynä 321 000 lukijaa. Syksyn 2010 ja kevään 2011 tutkimuksessa lukijoita oli 11 000 enemmän, eli 332 000. Lukijamäärät julkistetaan puolen vuoden välein.
Myös Maaseudun Tulevaisuuden Kantri-kuukausiliitteen sekä Viestilehtiin kuuluvien Koneviestin ja Aarteen lukijamäärät laskivat kaikki 4 000:lla. Kantrilla lukijoita on tuoreimman tiedon mukaan 197 000, Koneviestillä 178 000 ja Aarteella 65 000.
Painettujen lehtien lukijamäärien maltillinen väheneminen jatkuu Suomessa, kun kilpailu ihmisten ajasta kiristyy.
Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan paperisten sanomalehtien yhteislukijamäärä laski 2 prosenttia toissavuodesta. Aikakauslehdillä laskua oli 3,6 prosenttia.
Johtaja Sirpa Kirjonen Sanomalehtien Liitosta kertoo rinnakkaislukemisen lisääntyvän. Paperilehden lisäksi sanomalehteä luetaan sähköisistä välineistä.
”Nyt sanomalehtien sisältöjen kanssa ollaan aamusta iltaan eri kanavissa”, sanoo Kirjonen.
Kymmenkunta suomalaista sanomalehteä on tehnyt versioita tablettiin.
Sähköiset lukulaitteet ovat Kirjosen mukaan kasvava trendi. Nyt niitä käyttää viikoittain vajaa kaksi prosenttia ihmisistä. Kännykällä lehteä lukee viikon aikana 10, tietokoneella 60 ja paperilla 96 prosenttia väestöstä.
Sähköisiä arkistoja käytetään pidempään kuin ennen. Sosiaalisen median kautta jaetaan vanhojakin juttuja.
PAULA TAIPALE
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
