Pienet kaupat kärsivät hintakisasta – S-ryhmä yhä suurin, Lidl nousee
S-ryhmä johtaa yhä kaupan kisaa. Kova hintakilpailu on vienyt asiakkaita isoihin marketeihin ja pienet kaupat kärsivät. Lidl on silti kovin nousija.
Päivittäistavaramyynti oli Suomessa viime vuonna kaikkiaan yli 16 miljardia euroa. Kuva: Jarkko SirkiäHintakisa jylläsi päivittäistavarakauppojen kesken voimallisesti, ja tavaroiden hinnat laskivat rajusti vuonna 2015.
Kisan etunenässä jo ollut S-ryhmä kasvatti edelleen markkinaosuuttaan. Sen siivu oli miltei 46 prosenttia.
Vaikka Lidlin osuus ei noussut enää yhtä voimakkaasti kuin parina edellisvuonna, se oli kovin petraaja.
Kansainvälisestikin merkittävä Lidl nosti lukemiaan Suomessa arviolta noin 8 prosenttiin.
Tiedot pohjautuvat tutkimusyritys Nielsenin vuosittain tuottamaan päivittäistavarakaupan myymälärekisteriin.
Isot menestyvät, pienet kärsivät
Yleisesti ottaen hintakilpailu veti asiakkaita entistä enemmän suuriin myymälöihin ja pienet alle 400-neliön myymälät kärsivät.
S-ryhmässä asiakaskäyntien määrä kasvoi viime vuonna yli 8 miljoonalla, ja parhaiten menestyivät nimenomaan Prismat.
Kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu SOK:n vähittäiskaupan ketjuohjauksesta uskoo, että hypermarketit ovat tulevaisuuden kauppoja. Siksi S-ryhmä kehittää edelleen isojen myymälöiden käyttötavaravalikoimaa.
"Aika on tämän päivän ihmisille arvokas resurssi. Haluamme tarjota kaiken kotiin ja mökille saman katon alta", Alarotu sanoo.
Toisaalta S-ryhmä lupaa, ettei se unohda myöskään pienten myymälöiden kehittämistä.
"Isojen ja pienten kauppojen menestys ei sulje toisiaan pois: molempia tarvitaan. Haluamme olla myös pienmyymälöiden joukossa hinta- ja valikoimajohtajia", Alarotu kertoo.
K-ryhmä uskoo laskun taittuneen
Kaupparyhmittymistä alle puolen prosentin verran notkahtivat K-ryhmä sekä Suomen Lähikauppa.
K-ryhmän markkinaosuus oli vajaa kolmannes. Suomen Lähikauppa oli Lidliä pienempi reilun 6 prosentin osuudellaan.
K-ryhmässäkin menestyivät parhaiten isot yksiköt eli Citymarketit, jotka petrasivat päivittäistavaramyyntiään 0,6 prosentilla edellisvuodesta.
Viimeisimmistä luvuista huolimatta Keskon Jorma Rauhala arvioi, että K-ruokakauppojen markkinaosuuden lasku on taittumassa pitkällä aikavälillä tarkasteltaessa.
"Vuoden 2015 aikana voitimme markkinaosuutta useina kuukausina", kertoo Rauhala, joka on Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja.
"Strategiamme mukaisesti panostamme lähimarkkinaan ja K-marketien uudistamiseen merkittävästi, minkä uskomme näkyvän myös markkinaosuuskehityksessä jo vuosien 2016 ja 2017 aikana", hän jatkaa.
Rauhalan mukaan noin 900 K-ruokakaupan valttina on niiden räätälöiminen erilaisiksi kunkin asiakaskunnan tarpeiden mukaan.
Strategiansa mukaisesti Kesko hakee kasvua lähimarkkinassa. Se ilmoitti lokakuussa ostavansa Suomen Lähikaupan.
Yrityskaupan toteutuminen edellyttää Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää sekä kaupan muiden ehtojen täyttymistä, ja kaupan odotetaan vahvistuvan vuoden 2016 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.
"Siwojen ja Valintatalojen ostaminen mahdollistaa suomalaisen lähikaupan kehittämisen ja avaa merkittäviä uusia mahdollisuuksia asiakkaiden palvelemiseen", K-ryhmä toteaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

