Zalando-sukupolven vastuullisuus hakusessa – tuotteiden valmistustapa ja alkuperä kiinnostavat vähiten nuoria
Kaupan Liitto tutki palvelualojen mainetta kuluttajien piirissä ja teki samalla kuluttajien omasta vastuullisuudesta indeksin.Kaupan Liitto selvitti kyselytutkimuksella palvelualojen ja teollisuuden arvostusta ja mainetta kuluttajien piirissä.
Palvelualojen maineindeksi -tutkimuksessa vertailtiin kuluttajapalveluiden mainetta muun muassa ympäristön, asiakaspalvelun, työnantajavastuun ja esimiestyön näkökulmasta.
Vähittäiskauppa on kuluttajapalveluista ainoa, joka pysyi mainekilpailussa verrokkina olleen teollisuuden tahdissa. Kaupan merkitys työllistäjänä, investoijana Suomessa sekä verojen maksajana nähtiin vertailussa suurimpana.
Toimialojen yhteiskunnallinen ja taloudellinen maine -indeksillä Vähittäiskauppa ja elintarviketeollisuus olivat kärjessä. Paperi- ja konepajateollisuus seurasivat näitä.
Mainetutkimuksen tuloksia Kaupan trendit -tilaisuuden yhteydessä Helsingissä esitellyt Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoi yllättyneensä vähittäiskaupan suhteellisen hyvästä sijoituksesta palvelualojen maineindeksimittauksessa. Niin ikään elintarviketeollisuuden nauttima hyvä maine kuluttajien keskuudessa oli suurempaa kuin toimiala muuten Suomessa on kooltaan.
Kokonaispistevertailussa palveluiden häntäpäässä olivat rautatieliikenne, pankki ja rahoitus.
Aalto-yliopiston kanssa yhteistyönä ensimmäistä kertaa tehdyssä maineindeksissä oli mukana kuusi kuluttajapalvelua ja vertailun vuoksi kolme teollisuusalaa.
Myös kuluttajien omasta vastuullisuudesta rakennettiin oma indeksinsä, sillä kuluttajien näkemysten ja käyttäytymisen ymmärtäminen on yritysten omalle mainetyölle tärkeää.
Naiset kuvasivat toimintaansa vastuullisemmaksi kuin miehet lähes kaikissa ikäryhmissä.
Toisaalta nuoret naiset tutkivat suhteellisen harvoin esimerkiksi tuotteiden alkuperää, valmistustapaa tai materiaalia. Kolmannes kyselyyn vastanneista nuorista alle 25-vuotiaista naisista tutki näitä tekijöitä joskus ja neljännes ei koskaan.
Pääkaupunkiseudulla tuotteiden alkuperä tarkistetaan ahkerimmin.
Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala ihmettelikin, mistä tulee käsitys, että nuoret olisivat jotenkin vastuullisempia kuluttajina:
"Verkkokaupan "Zalando-kulttuurissa" on tavanomaista tilata vaikka viisi T-paitaa ja palauttaa niistä neljä sopimattomina."
Palautetut tuotteet jäävät sitten tavarantoimittajan murheeksi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

