Tuontiöljyä aiotaan korvatafossiilisilla vaihtoehdoilla
Vaihtoehtoisiin polttoaineisiin keskittymisen sijaan pitäisi tehdä enemmän energian kulutuksen vähentämiseksi. Se vaihtoehto on unohdettu, sanoo Lappeenrannan teknillisen yliopiston kemian tekniikan yliassistentti Kimmo Klemola.
Direktiiviesityksen tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasujen päästöjä ja EU:n riippuvuutta tuontiöljystä.
”Käytännössä direktiiviesityksen vaihtoehtoiset polttoaineet ovat kuitenkin fossiilienergialla toimivia”, huomauttaa Klemola.
EU:n liikenteessä tuontiöljyn osuus on noin 84 prosenttia. Vuonna 2011 tuontiöljyyn käytettiin noin miljardi euroa päivässä. Suurin osa öljystä ostetaan epävakailta alueilta ja toimitusvarmuus on usein heikko.
Klemola puhuu energian kulutuksen vähentämiseen tähtäävien toimenpiteiden puolesta esimerkin avulla.
Jos autojen kokonaismäärä vähenisi 20 prosentilla, ajettujen kilometrien määrä pienenisi 20 prosentilla. Kulutetun polttoaineen määrä sataa kilometriä kohden pienenisi 20 prosentilla ja öljyn kulutus tieliikenteessä vähenisi puolella.
Nämä toimet eivät olisi vielä kovin suuria uhrauksia, sanoo Klemola.
”Näitä tavoitteita voitaisiin tavoitella suosimalla yhä vähäpäästöisempiä autoja, suosimalla joukkoliikennettä ja kaavoittamalla niin, että lähtökohtana liikkumiselle ei olisi autoilu.”
EU:n ohjelman keskeisenä sisältönä ovat muun muassa yhteiset standardit kaikille vaihtoehtoisille liikenteen polttoaineille ja niiden jakelulle sekä kuluttajille tarkoitettu tieto polttoaineiden yhteensopivuudesta ja hintojen vertailtavuudesta.
Lisäksi komissio ehdottaa säädöksiä, jotka koskevat maakaasun saatavuutta ja jakelua.
Suomessa EU:n direktiiviehdotusta on osattu odottaa ja kansallista valmistelua on tehty jo vuoden ajan, tiedotti liikenne- ja viestintäministeriö.
Klemolan mielestä polttoaineista maakaasua voidaan pitää järkevänä polttoainevaihtoehtoina, vaikka maakaasu onkin fossiilista. ”Bensiini- ja dieselauton muuntaminen kaasuautoksi on melko edullista. Samalla säilyy mahdollisuus käyttää alkuperäistä polttoainelähdettä ja biokaasua.”
Sähköautoja Klemola pitää tehottomana tapana käyttää sähköä. Sitä paitsi Suomessa tuotetaan noin puolet sähköstä fossiilisilla polttoaineilla, hän muistuttaa.
Direktiiviesityksen toimenpide-ehdotukset eivät koske sellaisia vaihtoehtoisia polttoaineita, joiden jakeluun ei tarvita erillistä infrastruktuuria, kuten biopolttoaineiden.
Bioetanoli tai -diesel eivät ole ongelmattomia vaihtoehtoisia polttoaineita, varsinkaan silloin, kun raaka-aineet tuodaan esimerkiksi pois Brasiliasta, Yhdysvalloista tai Aasiasta, kuten Suomi nykyään tekee.
”Jätteistä bioetanolin tuottaminen on tehotonta. Ja lämmitysöljyäkin olisi järkevämpi korvata haloilla, hakkeella tai pelletillä kuin tehdä puusta biodieseliä. Sama puumäärää puuna korvaa kaksi kertaa enemmän tuontiöljyä kuin biodieselinä.”
SARI PENTTINEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
