Kaakon keskukset kunnostautuneet kuntamarkkinoinnissa
SM-tittelit kuntamarkkinoinnissa menivät tänä vuonna Lappeenrantaan, Mikkeliin ja Porvooseen. Lappeenranta nappasi peräti kahden sarjan voiton.Kuntaliitto etsi kilpailulla parhaita kampanjoita, joilla kunnat ovat nostaneet näkyvyyttään ja parantaneet kuntalaisten palveluja esimerkiksi uusin tietoteknisin ohjelmin. Kilpailussa oli neljä eri sarjaa.
Rekrytointisarjassa palkittiin vain paras kampanja, muista kärkikolmikko. Palkinnot jaettiin Kuopiossa tiistaina illalla.
Lappeenranta vei nimiinsä sekä kilpailukyky- että rekrytointisarjat.
Kilpailukykysarjassa Hynysenranta.fi on videosovellus, jossa käyttäjä haastaa Kotiteollisuus-yhtyeen Jouni Hynysen monenlaisiin puuhiin täydentämällä haluamallaan verbillä lauseen: ”Lappeenrannassa ei ainakaan voi…”
Tuomaristo arvioi, että huumorilla höystetty ja uudella tavalla toteutettu sovellus puhuttelee ainakin nuoria.
Myös rekrytointisarjan kampanja PR-lähettiläät on kohdennettu nuoriin. Nuoret lähettiläät kertovat kotikaupunkinsa palveluista erilaisissa edustustehtävissä ja markkinointitapahtumissa.
Matkailusarjassa kultaa nappasi Mikkelin seudun elinkeinoyhtiön (Miset) hanke Mikkeli region ”goes digi” in Russian market. Mikkelissä onkin päätetty satsata erityisesti Pietarin seudun venäläisten matkailijoiden houkuttelemiseen.
Tuomaristo kiitteli kampanjan saamaa laajaa näkyvyyttä ja erityisesti sitä, että kampanja on lyönyt läpi myös venäläisten Facebook-vastineessa Vkontaktessa, joka on erittäin suuri sosiaalisen median palvelu.
Misetin hanke voitti Helsingin isolla rahalla tekemän Lux-valokampanjan, joka sekin on onnistunut leviämään hyvin sosiaalisessa mediassa ja saanut myös kansainvälistä huomiota.
Porvoon matkailutoimiston Joulu on Porvoossa -kampanja palkittiin vuoden markkinointituotteena. Facebookissa toteutettu hanke sai kehuja loistavasta panos-tuotossuhteesta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

