KOULUPÄIVÄKIRJA Uudet oppimisympäristöt
Vaaleissa eivät varhaiskasvatus, koulu, kansansivistys ja kulttuuri olleet juuri esillä. Kuvaavaa on myös, että sivistysvaliokunnan puheenjohtaja, rehtorinainen, putosi väkirikkaan Uudenmaan edustajana pois eduskunnasta.
Luin hallitustunnustelijalle annetut puolueiden vastaukset, nimenomaan kohdan kahdeksan eli varhaiskasvatuksen ja koulun uudet suunnitelmat ja ehdotukset. Että piristyykö ote sivistyksessä, vai jääkö koulu taas odottamaan sote- ja kuntasuunnitelmia ja aluehallintojärjestelyjä? Nehän ovat lamauttaneet koulun ylläpidon ja sisäisen uudistuksen, eikä uusia toimintakulttuureja, sisältöjä tai oppimateriaaleja ole voitu kehitellä.
Keskusta esittää uusien oppimisympäristöjen syntymistä, oppisisältöjen ja toimintakulttuurien uudistamista. Koulupäivän rakenne pitää laittaa uudeksi ja oppilaan tulisi liikkua tunti päivässä. Oppiminen voisi olla pelinomaista ja pitäisi kehittää digitaaliset ja mobiiliset oppimisympäristöt.
Kokoomus perää myös oppimisympäristöjen modernisointia ja peruskoulun uudistusohjelmaa. Huomautettakoon, että kokoomus vastusti viimeiseen saakka 1970-luvulla aloitettua peruskoulu-uudistusta.
Sosiaalidemokraatit pitäisivät kiinni lähikouluista. He painottavat kansallisen osaamispohjan tärkeyttä. Ovatko he ainoita kansansivistyksestä huolehtijoita?
Perussuomalaiset tähdentävät erilaisten oppimistapojen tärkeyttä. Tuleekohan siinä varoitus, kun kouluun tyrkytetään vain yhtä oppimistapaa, tietokone- ja älytaulumetodia.
Mitä kukin tarkoittaa uudella oppimisympäristöllä? Jotkut haluavat nyt pois pulpeteista, ulos koulurakennuksesta, mutta mihin lähtee opettaja oppilaineen tuhannen oppilaan koulussa? Käytävällekö, asvalttipihakoloonko?
Mennäänpä uusiin tiloihin ja kohtaamisiin. Kun tyttäreni oli ammoin aloittanut koulun, ajoimme Norjan päästä päähän. Aamulla hotellissa herätessämme ihmettelimme, mikä on rakennus. Se selvisi, kun olimme aamiaishuoneessa pyöreässä rehutornissa.
Olen sittemmin ollut navettagalleriassa, vetänyt kirjallisuuskurssin puimuriauditoriossa. Ja mikä ihastuttavinta, viimeksi Lahden kansainvälisen kirjailijakokouksen tutustumisillanvietto- ja runoilta oli talliravintolassa Hollolassa. Vielä aamuyön tunteina kukaan ei olisi halunnut lähteä pois. Loppukaronkka vietettiin kartanon makasiinin vinttiravintolassa. Ja olisittepa olleet läsnä, kun eri maanosista tulleet kirjailijat viipyilivät lähtötunnelmissa ajosillalla suviyössä. Uudet kohtaamisympäristöt!
Kun oppimisympäristö ei ole vain läppärin avaamista maailmaan vaan kohtaamista kavereiden, luonnon ja oman tunteen kanssa, ehdotan, että uusi koulukokeilu voisi olla vaikkapa sellainen, että olisi esimerkiksi puimuri-, mylly-, kuivaamo-, navetta- ja kasvihuone -oppiympäristöjä. Silloin läsnä olisivat myös luonto, pellot, metsät, järvet, kasvit ja ympäristössä toimivat ihmiset ammatteineen.
Läppärit mukaan, jos niin halutaan, kävelymatkan päähän oppiympäristöön, opettajat autoilkoot. Eläköön, J.-J. Rousseau`n oppi, tänäkin päivänä! Kyllä se homekoulut voittaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
