Moottorin laakerivikaa epäillään Huittisten sikalapalon syyksi
Huittinen (MT)
Huittisten Vampulassa paloi toukokuun alussa. Onnea oli sikäli, että palo havaittiin ajoissa. Kova tuuli puhalsi, mutta oikeasta suunnasta sikalaan nähden.
Aluepalomestari Jorma Virtanen Satakunnan pelastuslaitoksesta kiittää sikalan palo-osastointia. Palokunnat käyttivät vain 50 litraa sammutusvettä.
Palo tukahtui itsekseen porsitusosaston kohdalle eikä päässyt leviämään muualle.
Maatalousyrittäjä Martin Ylikännö rakensi suursikalaansa 290 neliön palo-osastot, kun laki vaatii 400-neliöisiä. Porsitusosaston ja välikasvattamon välinen palomuuri viivyttää paloa puolitoista tuntia.
Laakerivian ilmastointilaitteen moottorissa epäillään sytyttäneen sikalan ilmastointikanavat. Kanavat on tehty polyuretaanimuovista.
”Polyuretaani palaa paremmin kuin tuohi. Öljypohjaisena se suorastaan kiihdyttää tulipaloa”, riskienhallintapäällikkö Juha Laine Lähi-Tapiolasta varoittaa.
Keskusrikospoliisi tutkii Ylikännön sikalan syttymissyytä. Varma syy ei ole selvillä. Tapausta ei ole listattu kiireelliseksi, koska kyseessä ei ollut suurpalo.
Norjalaisvalmisteisessa ilmastointijärjestelmässä moottori sijoitetaan umpiputken sisälle, joten huoltaminen on hankalaa. Huoltoluukku helpottaisi huoltotöitä.
”Sähkömoottorit vaativat säännöllistä huoltoa ja kunnossapitoa”, ylitarkastaja Sakari Hatakka Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesista korostaa.
Hatakka pitää maatiloilla pölyttyneitä moottoreita paloriskinä. Ne saattavat ylikuumeta jäähdytyksen pettäessä ja aiheuttaa palon.
”Omat sähköviritelmät ovat ehdottomasti kiellettyjä.”
Norjalaisella ilmastointijärjestelmällä ei Hatakan tietojen mukaan ole yhteyttä moniin miljoonapaloihin, kuten vakuutusväki epäilee.
Lopullista varmuutta moottorien ja ilmastointikanavien syyllisyydestä ei ole saatu. Suurpalojen tuho on täydellistä, joten todisteita ei jää.
Lähi-Tapiolan Laine uskoo vahinkosyiden tällä kertaa kuitenkin selviävän. Keskusrikospoliisi vei tutkittavaksi Ylikännön sikalan tuuletinmoottorit.
Laine korostaa laitteiston huoltoa. ”Vahinko kolkuttelee jo ullakkorakenteissa, kun ilmastoinnin moottori ääntelee tai vinkuu ja lämpenee.”
Laine ei suosittele polyuretaanista hormirakennetta, jollei suojaustekniikkaa olennaisesti paranneta. Kosteutta muovilaji kestää hyvin. Sen palovaara on räjähdysmäinen.
”On olemassa paloa pidättävää polyuretaania. Miksei sitä laiteta ilmastointikanaviin?” Laine kysyy.
Sähkömies Heikki Mäki vaihtoi palon jälkeen neljä laakerivikaista moottoria Ylikännön sikalan ilmastointilaitteisiin. Sähkölaitteiden tarkastus kesti kolme päivää.
Ylikännö sanoo huollattavansa sikalan laitteet vuosittain.
Jatkossa ne tarkistetaan kahdesti vuodessa. Kymmenvuotiaan sikalan laitteet alkavat reistailla.
Nyt räpsähtelee loisteputki sikalan huoltotiloissa. Ylikännö tuumaa vaihtavansa sen pikimmiten, sillä valaisimissa on palon vaara.
JUHANI VIITALA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
