Erikois-kuljetuksetrasittavat yksityisteitä
Kuljetuksiin on haettu lisää tehoja rekkojen enimmäispainojen nostolla.
Niiden lisäksi yksityisteilläkin liikkuu yhä enemmän erikoiskuljetuksia, jotka ylittävät enimmäispainot. Ne panevat tiet ja sillat koville.
”En tiedä, onko raskaan liikenteen määrä yksityisteillä lisääntynyt. Se kuitenkin on selvä, että ajoneuvojen massat ja mitat ovat kasvaneet sen jälkeen, kun ajoneuvoyhdistelmien enimmäispaino kasvoi 76 tonniin”, kertoi toimitusjohtaja Jaakko Rahja Tieyhdistyksestä yksityistiepäivässä Vantaalla torstaina.
Normaalien kuljetusten päälle tulevat erikoiskuljetukset. Esimerkiksi talopaketit tai tuulimyllyjen osat ylittävät enimmäispainot.
Myös pelastustoimi käyttää raskaita ja leveitä autoja.
”Erikoiskuljetukset ovat uutta. Niitä ei ennen ollut, nyt niitä on yksityisteilläkin satoja joka vuosi.”
Rahjan mukaan lähtökohtana pysyy silti, että tien on kestettävä se liikenne, joka osakaskiinteistöille suuntautuu.
”Ongelma on, että kuormat ovat kasvaneet ja samaan aikaan yksityisteiden kunto on heikentynyt. Yksi syy siihen on valtionavun väheneminen. Kuka vastaa, jos silta pettää tukkirekan alta?” pohti Rahja.
”Kelirikon ajaksi voidaan asettaa tilapäisiä rajoituksia. Sitä ei silti voi hyväksyä, että kelirikko rajoittaa esimerkiksi raskasta liikennettä tarvitsevan maitotilan toimintaa joka vuosi. Silloin on ryhdyttävä parantamaan tietä.”
”Siltojen pitää kestää myös öljy- ja polttoainekuljetukset. Siitä ei ole kahta sanaa.”
Elintärkeät kuljetukset saavat ajaa maanteillä tienpitäjän päätöksellä painorajoituksia vastaan. Sellaisia ovat maito- ja eläinkuljetukset, keväinen lannanajo ja koulukyydit.
Yksityisteillä voidaan sallia vastaavat kuljetukset lisäkilvellä.
Rahja otti kantaa myös vaurioiden korvauskynnykseen.
”Teiden normaali urautuminen, joka on korjattavissa lanauksella, kuuluu tienpitoon. Jos kuljetus vaurioittaa tien runkoa, sen korjaaminen kuuluu vaurion aiheuttajalle.”
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
