Turkiseläinten rinnastaminen lemmikkijyrsijöihin saa markkinointiväeltä risuja ja ruusuja – "Osoittaa rohkeutta, että järjestö tarttuu aiheeseen siitä näkökulmasta, joka kuluttajia eniten hiertää"
Suomen turkiskasvattajat tempaisi huomiota herättävällä etusivun mainoksella maanantain Helsingin Sanomissa.Turkiskasvattajien mainos tämän päivän Helsingin Sanomien etusivulla herätti runsaasti keskustelua sosiaalisessa mediassa.
Mainoksessa turkistarhaajien etujärjestö rinnastaa tarhoilla kasvavien turkiseläinten sekä lemmikkimarsujen, -hamstereiden ja -kanien kasvatusolot ja kysyy: "Voiko elämä häkissä olla hyvä?"
Markkinointi & Mainonta -lehden päätoimittaja Emilia Kullas pitää mainosta onnistuneena, jos tarkoitus on herättää keskustelua. Hän korostaa, että kommentoi vain mainosta, ei turkistarhausta elinkeinona.
"Osoittaa rohkeutta, että järjestö tarttuu aiheeseen siitä näkökulmasta, joka kuluttajia eniten hiertää", Kullas toteaa.
"Jos käynnistää keskustelun, pitää onnistua myös vastaamaan huutoon", hän jatkaa.
Kullaksen mielestä mainos ei ole poikkeuksellinen, eikä edes erityisen järisyttävä, jos verrataan millaisilla mainoksilla kuluttajia herätellään maailmalla.
"Mainos pyrkii herättämään huomiota. Jos se on vähän ärsyttävä, se on onnistunut."
Aalto-yliopiston markkinoinnin laitoksen apulaisprofessori Henri Weijo ei ole turkiskasvattajien mainoksen onnistumisesta aivan samaa mieltä.
Weijon mielestä onnistunut mainos polarisoisi kunnolla vastustajia ja puolustajia.
"Tämä ehkä vähän ärsyttää turkistarhauksen vastustajia, mutta ei ehkä kauheasti innosta puolustajia", hän uskoo.
Weijo korostaa, että biologit olisivat parempia kommentoimaan eläinten hyvinvointia kuin markkinoinnin asiantuntijat, mutta mainoksessa paistaa hänen mukaansa "asiasta ohi puhumisen meininki". Puhutaan marsuista, kun kyseessä ovat turkiseläimet.
Weijon mukaan mainoksessa on käytetty retoriikan keinoa sneaking the premise eli keinoa, jossa viestiin sujautetaan olettamus omista lähtökohdista.
Turkiskasvattajat perustelee tiedotteessaan mainosta vuoropuhelun lisäämisellä. Järjestö kutsuu kaikki halukkaat keskustelemaan turkiskasvattajien Facebook-ryhmään. Järjestö myös lupaa, että kaikki halukkaat pääsevät vierailemaan turkistarhalla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

