Hintakilpailu rantautui AhvenanmaalleS-ryhmän mukana
JOMALA (MT)
S-ryhmä rantautui Ahvenanmaalle pari vuotta sitten avaamalla kaksi S-markettia ja kaksi kylmää ABC-asemaa.
Saarella oli entuudestaan K-kauppoja, joten asetelma hintakilpailulle oli valmis.
”Hinnat putosivat heti noin 15 prosenttia”, kertoo Jomalan ja Godbyn S-markettien myymäläpäällikkö Elina Felmman.
Felmmanin mukaan ahvenanmaalaiset ovat melko uskollisia omille tuotteilleen. Mantereella kilpailu on paljon kovempaa.
Katsaus Godbyn S-marketin valikoimiin paljastaa, että lähiruokaa on tarjolla enemmän kuin manner-Suomessa.
”Ostamme läheltä kaiken minkä pystymme.”
Suosituimmat makkarat ja jauhelihat ovat ahvenanmaalaisen Dahlmanin tuottamia.
Paikallisen ”HK:n sinisen” eli Dahlmanin Wienerkorvin kilohinta huitelee 10,90 eurossa. Dahlmanin vähärasvainen naudanjauheliha puolestaan maksaa 12,95 euroa kilo.
Atrialta saisi vastaavan tuotteen hintaan 9,38 kilo. Silti lihahyllylle ilmestyvä perheenäiti tarttuu tottuneesti kalliimpaan.
Munat ja kasvikset ovat pääosin ahvenanmaalaisia, ja maitohyllyn sisäänheittotuotteena komeilee Ahvenanmaan meijerin kevytmaito hintaan 89 senttiä litra.
Felmmanin mukaan valikoimassa täytyy olla myös ruotsalaisia tuotteita, koska asiakkaat ovat tottuneet käymään ostoksilla naapurimaassa.
Myös luomu on arvostettua.
Mannersuomalaisista tuotteista suosituimpia ovat Vaasan ruisleivät ja laktoosittomat tuotteet.
Jomalan S-market kannattaa hyvin, mutta Godbyn kauppa taistelee vielä asiakkaista viereisen K-kaupan kanssa.
Felmmanin mukaan S-kauppa yrittää pyristellä ”halpahallin” maineesta eroon.
Lidliä saarella ei ole.
S-ketjulla on Ahvenanmaalla 4500 asiakasomistajaa. Se tarkoittaa, että joka kuudennella on vihreä kortti lompakossaan.
Bonuksia saa paitsi kahdesta kaupasta ja kahdelta bensa-asemalta myös jokusesta ravintolasta.
Katja Lamminen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
