Osuuskauppajohtajapahoitteli mainoksia
Pohjois-Karjalassa osuuskaupparyhmän mainoskampanjoita pidetään vähintäänkin epäisänmaallisina.
MTK:n kevätkokouksessa vieraillut Pohjois-Karjalan osuuskaupan PKO:n toimitusjohtaja Juha Kivelä esiintyi anteeksi pyydellen ja sovintoa hakien. Hän selitteli halpuuttamiskampanjaa kauppaketjun sisäisenä kehittämisenä ja pahoitteli, että siitä on aiheutunut pahaa mieltä.
”Mainoskampanja voi olla väärä. Se perustui huumoriin ja itseironiaan”, Kivelä puolusteli.
Lieksalainen naudanlihan tuottaja Reino Kettunen kysyi, miksi lähikaupankin mainoksissa esiintyy lähinnä tanskalainen ja saksalainen luomufile.
”Teillä tuontifileet ovat selvästi olleet ykkösjuttu”, Kettunen harmitteli.
Lieksalainen maidontuottaja Kari Haapalainen kysyi, miksei mainonnassa kerrota, että 10 senttiä maitolitran hinnassa ei vielä vuoden kulutuksessakaan tee suurta lisäkustannusta kuluttajalle.
Kontiolahtelainen Pekka Okkonen vertasi, että Pohjanmaalla itsenäisyyspäivänä markkinoidaan kotimaisia tuotteita toisin kuin Pohjois-Karjalassa, jossa osuuskauppa tarjoaa brasilialaista tai argentiinalaista lihaa.
Toimitusjohtaja Kivelä otti kritiikin vastaan. Hän korosti, että esimerkiksi alennetun Oltermanni-juuston myynnin lisäys on ollut pois ulkomaisten kermajuustojen kulutuksesta.
MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila uskoo, että maailmanmarkkinatilanteen muuttuessa ruuan hinta lähtee vielä Suomessakin nousuun.
”Toivottavasti siihen ei kuljeta Ruotsin tietä, jossa oman maan ruuan arvostus on haettu supistamalla tuotanto minimiin.”
Marttila korosti, että nyt laman ohittaminen on koko yhteiskunnan asia.
Liisa Yli-Ketola
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
