Renaultin uudet moottorit vakuuttavat
Renault pistää moottoreillaan selvästi aiempaa paremmaksi. Sekä uudet diesel- että bensakoneet tuntuvat toimivan lähes pelkällä hajulla.
Maaseudun Tulevaisuus kokeili Renaultin uusia vähäpäästöisiä moottoreita Meganessa. Uusi Megane on muutenkin varteenotettava vaihtoehto valtavirrasta erottuvista autoista pitäville.
Meganen muotoilu on virtaviivaista. Jopa niin, että farkku-version sulavat linjat syövät jonkin verran näkyvyyttä taakse. Peruutustutkat ovat siksi suositeltavat.
Ranskalaiseen tapaan auto on varsin mukava ajettava. Penkeissä viihtyy pitkänkin reissun.
Kaikesta näkee, että laatuun on satsattu tosissaan. Aika näyttää, miten pitkälle panostus Suomen äärioloissa riittää.
Ensin koeajossa oli farkku-Megane 1,6 litran dCi 130 -dieselkoneella.
Koneeseen on haettu taloudellisuutta pakokaasun kierrätyksellä ja lämmönhallinnalla. Käynnistettäessä kylmän moottorin venttiili pysyy kiinni, eikä vesi kierrä palotulojen ympärillä.
Tämä auttaa moottoria saavuttamaan nopeammin oikean käyntilämpötilan.
Moottorin virallinen kulutus jää 4 litraan sadalla kilometrillä. Perhekäytössä eli parin kolmen hengen kuormalla ajettaessa kulutus pysyi viiden litran tuntumassa.
Mukavaksi auton käytön teki dieselistä löytyvä huikea vääntö.
Meganen uusi 1,2 litran bensamoottori pystyy sekin oivalliseen suoritukseen kulutuksen osalta. Sen normikulutus on painettu 5,3 litraan sadalla.
Perhekäytössä syyskeleillä bensaa paloi 6,7 litraa sadalla kilometrillä.
Tavaratilaa Meganen farkkuversiosta löytyy 534 ja viistoperästä 405 litraa. Se riittää perheen normaalikäyttöön.
Koeajoautossa alla pyörivät kitkarenkaat. Ne olivat hiljaiset hyvillä pinnoilla, mutta karkeilla pinnoilla ja nastarenkailla ääntä voi olla enemmän. Sama ongelma koskee lähes kaikkia kyseisen kokoluokan autoja.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
