HS: Viikonloppuna Lahdessa räjähtäneen sähköauton akkuja ei uskalleta tutkia
Päijät-Hämeen pelastuslaitos joutuu turvautumaan maahantuojaan räjähdyksen syyn selvittämisessä. HS:n mukaan on yleistä, että pelastuslaitokset turvautuvat ulkopuoliseen apuun sähköpalojen tutkinnassa.
Räjähtänyt auto kuvattuna Lahden toriparkin edustalla lauantaina. Kuva: Päijät-Hämeen pelastuslaitosLahtelaisessa parkkihallissa lauantaiaamuna räjähtäneen Volkswagen ID. Buzz -mallisen sähköauton räjähdyssyytä ei ole saatu selville. HS:n mukaan paikalta ei räjähdyksen lisäksi löytynyt palojälkiä, eikä asiassa epäillä tapahtuneen rikosta.
HS:n haastatteleman tapahtumaa tutkineen paloinsinööri Tapio Aaltosen mukaan ei näytä siltä, että räjähdyksen syy löytyisi vaurioituneista akuista. Tarkempia tutkimuksia kuitenkin vielä odotetaan.
Palosyyntutkinta ei edennyt merkittävästi maanantaina, sillä pelastuslaitoksen henkilökunnalla ei ole ammattitaitoa purkaa sähköajoneuvoa turvallisesti, Aaltonen kommentoi HS:lle.
Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen paloinsinöörin Timo Koukin mukaan ei ole tavatonta, että pelastuslaitokset siirtävät sähköpalojen tutkinnan tahoille, joilla on erityistä sähköalan kokemusta. Koukki arvioi, että Suomessa palaa tai räjähtää vuosittain vain pieni määrä sähköautoja.
HS:n mukaan pelastajien näkökulmasta sähköautojen paloihin liittyvä ongelma on niiden sammuttaminen. Akut saattavat syttyä uudelleen palamaan, vaikka ne olisi sammutettu jo kertaalleen. Palava sähköauto tulisi käytännössä upottaa vesikonttiin, jotta akut eivät syttyisi uudelleen palamaan.
Tapahtumaa tutkineen paloinsinööri Aaltosen mukaan pelastuslaitos pyrkii selvittämään autojen maahantuojalta, mitä on käynyt.
”Heillä on pätevyys selvittää, mikä sai auton räjähtämään”, Aaltonen sanoo.
Volkswagenia maahan tuovan K-Auton viestinnästä vastaava johtaja Aarne Töllinen ei halunnut esittää arvauksia tapahtuman syistä HS:lle, eikä hänen mukaansa vastaavia ongelmia ole esiintynyt aiemmin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







