Sähköauto on perinteistä autoa herkempi vaurioille – katso vinkit, joilla voit säästää pitkän pennin
Kolhuja ottanut sähköauto kannattaa tarkistuttaa matalalla kynnyksellä.
Kevät on routavaurioiden aikaa, jolloin kaikkien autoilijoiden, mutta erityisesti sähköautolla ajavien kannattaa olla tarkkaavaisia tiestön kunnon suhteen. Kuva: Jarkko SirkiäRoutavauriot ja lammikot voivat yllättää autoilijan ikävästi. Erityisesti sähköautojen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä ne ovat kovilla akuston ja pienemmän maavaran vuoksi.
”Monessa sähköautossa akuston suojaus voi olla auton pohjassa melko kevyt. Silloin routavauriot, tien epätasaisuus tai jäiset lumipenkat voivat herkästi vaurioittaa akkua”, Fennian ajoneuvo- ja omaisuusvakuuttamisen johtaja Mikko Pöyhönen varoittaa tiedotteessa.
Akkukoteloon tullut lommo voi rikkoa akkukennoja ja aiheuttaa erilaisia vikoja.
”Myös katsastajat ovat tässä asiassa tarkkoja. Sähköauton pohjan kanssa tulee olla varovainen koko ajan.”
Pöyhönen kehottaa välttämään ajamista lammikoihin, joiden syvyyttä ei voi tietää.
”Jos kosteutta pääsee auton sisälle ja sähkölaitteisiin, se voi aiheuttaa erilaisia häiriöitä ja korroosiota. Myös perinteisempi moottori voi vioittua vedestä.”
Pöyhönen kehottaa ottamaan yhteyttä huoltoon matalalla kynnyksellä, jos auto on osunut kuoppaan tai ajanut syvästä lammikosta.
”Vioittunut akku voi toimia arvaamattomasti, joten se joudutaan usein vaihtamaan kokonaan.”
Jos sähköauton rengas puhkeaa kesken matkan ja sen haluaa itse vaihtaa, tulee autonvalmistajan ohjeita noudattaa tarkasti.
”Akusto voi vaurioitua, jos tunkin asettaa väärään kohtaan sähköautoa. Sen vuoksi suosittelemme renkaidenvaihtoon ammattilaista.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







