Harva on kuullut tuulilasin kalibroinnista – tämän takia turvatoimenpide on kuitenkin syytä tehdä
Kalibrointi on tärkeä osa uusien autojen mahdollisia vauriokorjauksia.35 prosenttia suomalaisista tietää tuulilasin kalibroinnin, selviää Autoklinikan kyselystä.
Vaikka enemmistölle suomalaisista toimenpide on täysin tuntematon, on tuulilasin kalibrointi tärkeä osa uusien autojen mahdollisia vauriokorjauksia.
Autoklinikan tuulilasikouluttaja Ken Silvander sanoo moderneista autoista löytyvän monia kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten kaistavahti ja hätäjarruavustin, jotka tukeutuvat tuulilasiin kiinnitettyihin kameroihin ja antureihin.
”Jos lasi vaihdetaan, nämä järjestelmät täytyy kalibroida uudelleen, jotta ne toimivat tarkasti ja turvallisesti”, Silvander kertoo.
”Järjestelmät täytyy kalibroida uudelleen, jotta ne toimivat tarkasti ja turvallisesti.”
Kalibrointi on syytä tehdä aina esimerkiksi tuulilasivaihdon yhteydessä tai kolarin jälkeen. Tuulilasi tulee säätää myös, jos kamerat on irrotettu huollossa tai auton alustageometriaa muutetaan.
”Uusi asennettava tuulilasi voi poiketa alkuperäisestä millimetrin kymmenesosan verran, ja jo se voi riittää häiritsemään kameroiden toimintaa.”
Kalibroinnin voi tehdä joko staattisesti tai dynaamisesti, aina valmistajan määrittelemällä tavalla.
Toimenpide kannattaa tehdä lisäksi Silvanderin mukaan aina korjaamolla, jonka vakuutusyhtiöt ovat valtuuttaneet tehtävään.
”Joissakin korjaamoissa kalibrointi ei aina sisälly lasinvaihtopalveluun ja siksi autoilijan kannattaa aina varmistaa, että toimenpide tehdään.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







