Ruoka saa nostetta matkamessuilla
Aiemmista messuista poiketen mukana olevat kotimaiset ja ulkomaiset elintarvikealan osastot on nyt pääsääntöisesti koottu omaksi Tasty travel -ruokakulttuurikokonaisuudekseen.
Omalla osastollaan erikoislihajalosteita markkinoiva rovaniemeläinen Ari Lohiniva Lapin Kaamoslihasta ei vielä torstaina osannut arvioida, miten uusi ryhmittely vaikuttaa. Järjestys on aiempaan verrattuna uuden halli 7 valmistuttua messuilla muutoinkin muuttunut.
”Vanhat asiakkaat varmasti löytävät osastolle, ja aina on tullut myös uusia”, sanoo jo toistakymmentä kertaa matkamessuilla mukana ollut Lohiniva. ”Osaltaan varmasti vaikuttaa sekin, että ruokakokonaisuudessa ovat mukana myös kotimaiset viinitilat, ja niillä on vetovoimaa.”
Posion messuosastolla pääaiheena on Korouoman rotkolaakso.
”Se on matkailun suhteen jäänyt vähän sivuun. Siellä käy lähinnä erikoisuuden tavoittelijoita. Korouoman ovat löytäneet muun muassa sveitsiläiset ja itävaltalaiset sekä tietysti suomalaiset retkeilijät, mutta sitä tehdä laajemmin tunnetuksi”, kertoo Antti Lasanen.
Posion matkailuyhdistyksen puheenjohtaja Oiva Soudunsaari on puolestaan vastikään vieraillut Aasiassa tutustumassa sikäläisiin keramiikkakeskuksiin.
”Haemme Posiolla ideoita meille vahvojen keramiikkakulttuurin ja matkailun yhdistämiseksi. Tulevaisuudessa Posio voisi olla maailman pohjoisin keramiikkakeskus”, Soudunsaari visioi. ”Tarvitaan vain organisoitumista ja asioiden uutta ajattelua sekä tuotteistusta.”
Messujen aikana nähdään yli 160 ohjelmanumeroa, joiden sisällöt vaihtelevat ajankohtaisista tietoiskuista ja seminaareista matkakertomuksiin ja näyttäviin show-esityksiin.
Näytteilleasettajia on messuilla yli 1 100 yli 70 maasta.
Tämän vuoden teema Sinun matkasi – Design Your Journey näkyy varsinkin maailman tämän vuoden kulttuuripääkaupungin Helsingin osastolla.
Ensi vuonna messujen teemana on Matkalla on kasvot – Social Journey. Omia matkakokemuksia halutaan jakaa entistä enemmän sosiaalisessa mediassa, jonne reissuilta tuotetaan myös monipuolista sisältöä. Teemaan liittyy myös aitojen kohtaamisten synnyttämät elämykset verkon ulkopuolella.
”Internetin ja sosiaalisen median rooli on nykypäivän matkailijalle merkittävä. Hän haluaa myös jakaa kokemuksiaan, kuviaan ja mielipiteitään muiden kanssa. Kohderyhmänä eivät ole enää ainoastaan ystävät ja sukulaiset, vaan tietoa välitetään kaikille kiinnostuneille,” kertoo kehityskonsultti Johanna Heinonen BrainIt:stä.
Ajoneuvomatkailua esittelevä Caravan 2012 -messutapahtuma täyttää messukeskuksen alakerran hallit 1–3. Lähes kaikki suurimmat matkailuauto- ja vaunumerkit ovat mukana messujen 34 osastolla.
Aiempaa suuremmassa näyttelyssä esitellään muun muassa useiden valmistajien uutuusajoneuvoja. Myös ajoneuvojen vuokrauksesta saa tietoa.
”Matkailuautojen ja -vaunujen kokonaismäärä on tällä hetkellä runsaat 110 000. Suomessa on eniten Euroopassa matkailuautoja suhteessa väestöpohjaan. Erityisesti matkailuautojen suosio on kasvanut viime vuosina. Sekä vaunuissa että autoissa on yhä useammin vähintään sama varustelutaso kuin kotonakin”, kertoo toiminnanjohtaja Erkki Hannula Matkailuajoneuvotuojat ry:stä.
MAIKKI KULMALA
Matkamessut ja Caravan 2012
Helsingin Messukeskuksessa. Avoinna yleisölle
pe 20.1. klo 12–19,
la–su 21.–22.1. klo 10–18.
www.matkamessut.fi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
