Nykykuluttajanvaatimukset tiukat
Nykyajan kuluttaja toivoo matkailuyritykseltä henkilökohtaista palvelua, ainutlaatuisia kokemuksia ja aitoutta.
”Jos menen maaseudulla savusaunaan, en halua peseytyäkään valkoisilla laatoilla kaakeloiduissa suihkutiloissa. Ylivarustelun sijaan pitää tarjota sellaista, minkä kuluttaja voi kokea olevan aitoa”, toteaa suomalaisiin matkailuyritykseen asiakkaan osassa perehtynyt Liisa Jokinen Helsingistä.
Jokinen esitteli Kasvunvarat käyttöön -tilaisuudessa kuluttajan näkemyksiä maaseutumatkailusta.
Jokinen on intohimoinen lähialuematkailija.
Hän ylläpitää yhtiökumppaninsa Ulla-Maaria Engeströmin kanssa Nopsa Travels -nimistä yritystä, joka pyrkii nostamaan verkossa näkyviin laadukkaita ja kiinnostavia kotimaisia matkailuyrityksiä.
Kilpaillessaan suurten ketjujen kanssa maaseudun yritys pärjää parhaiten henkilökohtaisella palvelulla, Jokinen korostaa.
”Pienessä yrityksessä on mahdollista ottaa asiakkaan toiveet huomioon toisella tavalla kuin suuressa yrityksessä, antaa rauhaa silloin kun asiakas sitä toivoo tai tarjota lisätietoa kun sitä kaivataan.”
Palveluiden tuottamisessa täytyy olla myös huolellinen. Esimerkiksi maaseutumajoitusta tarjoavan yrityksen aamiaisen täytyy hänen mielestään olla jotain muuta kuin keskitasoisen hotellin aamiaisen.
Nopsa Travels ei veloita yrityksiä näille nettisivuillaan tarjoamastaan näkyvyydestä. Ilmaiseksi sinne ei silti pääse, sillä hintana on satsaus hyvään palveluun.
”Seula on tiukka, sillä haluamme nostaa esiin vain helmiä.”
JUHANI REKU
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
