Rekkaliikenne siirtyy ulkomaalaisille
Puhutaan kabotaasiliikenteestä. Tämä ”hieno” termi tarkoittaa, että kun ulkomaalainen rekka saapuu Suomeen lastin kanssa ja purkaa sen, sen jälkeen auto saa ajaa täällä kolme keikkaa ennen kuin auton kuljettajineen on poistuttava maasta tai ainakin käytävä välillä ulkomailla.
EU suunnittelee kabotaasiliikenteen täydellistä vapauttamista jo vuonna 2014. Sen jälkeen Suomen tiet täyttyisivät ulkomaalaisista rekoista, joita ajaisivat alipalkatut ulkomaalaiset kuljettajat jopa 300 euron kuukausipalkalla.
Palkkakulut ovat kuljetusyrityksien suurin yksittäinen kuluerä. On siten selvää, että suomalaiset yritykset eivät tässä tilanteessa pystyisi kilpailemaan.
Tuhansia suomalaisia työpaikkoja häviäisi ja satoja suomalaisia kuljetusyrittäjiä lopettaisi. Tätä suurta uhkaa ei meillä vielä on tiedostettu.
Kabotaasiliikenteen valvonta kuuluu liikkuvalle poliisille, mutta sen voimavarat eivät tällä hetkellä riitä kuin murto-osaan tarpeeseen nähden. Jos jo pitkälti päätetty liikkuvan poliisin lakkautus toteutuu samalla kun kabotaasiliikenne rajusti kasvaa, tilanne riistäytyy käsistä.
Samalla harmaan talouden haitat lisääntyvät. On jopa
luultavaa, että esimerkiksi verotulojen menetykset ovat monikymmenkertaiset poliisisäästöihin verrattuna.
Reijo Tossavainen
kansanedustaja (ps.)
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
