Elintarvikealan yritys pärjää erikoistumalla
SEINÄJOKI (MT)
Erikoistuminen ja omaleimaisuus ovat menestyvien elintarvikealan yritysten ominaisuuksia, osoittaa Vaasan yliopiston perjantaina julkaisema toimialatutkimus Mitä elintarvikeala on syönyt.
”Yrityksen menestyksen kannalta on keskeistä, miten se asemoi omat kilpailijansa toimialalla – ja itsensä suhteessa niihin”, toteaa tutkija Jesse Heimonen Vaasan yliopiston johtamistieteen laitokselta.
Pelikentän kokonaisvaltaisen hahmottamisen lisäksi on tärkeää löytää uusia ja omaleimaisia ratkaisuja, joilla vastataan kuluttajien tarpeisiin.
”Tutkimustuloksemme osoittavat, että sellaiset yritykset, joilla on omat erottuvat tuotteet ja palvelut, menestyvät parhaiten. Asiat kannattaa tehdä eri lailla kuin muut”, sanoo professori Marko Kohtamäki.
Aihepiiristä keskusteltiin perjantaina järjestetyssä Tietoprovinssi-tapahtumassa Seinäjoella.
Pienikin yritys voi menestyä hyvin elintarvikealalla, jos sen tuote- ja palvelutarjonta on rakennettu riittävän onnistuneesti.
”Palkitsevinta meille tutkijoille on ollut huomata, että tuotannon volyymi ei ole missään nimessä ainoa asia, mikä ratkaisee. Innovatiivisuudella, kyvyllä ajatella uudella tavalla asioista, on suuri merkitys yritystoiminnassa”, Heimonen sanoo.
Hän nostaa esimerkiksi kissojen ja koirien synttärikakkuja tarjoavan yrityksen, jonka liikevaihto on kasvanut 35 prosenttia vuosien 2009 ja 2012 välillä.
”Elintarvikkeet, joka voidaan monessa tapauksessa nähdä myös lahjatavaroina, ovat tehneet viime vuosina erinomaisesti kauppansa.”
Keskeistä menestyvälle elintarvikealan yritykselle on kyky omaksua uusia asioita ja vaikutteita. Lisäksi yrityksen ”yrittäjämäisyys” korostuu, toimialatutkimus osoittaa.
”Omaksumiskyvyllä viitataan asiakkaan suoraan ja epäsuorasti ilmaisemien tarpeiden hyödyntämiseen. Yrityksen menestys tai menestymättömyys muodostuu yrityksen sisäisen maailman sekä ulkoisen toimintaympäristön yhteisvaikutuksesta”, Kohtamäki selventää.
Yrittäjämäisyydellä viitataan oma-aloitteiseen ja reagointikyvyltään nopealiikkeiseen yritystoimintaan.
”Riskinotto, oma-aloitteisuus ja idearikkaus. Nämä ominaisuudet sopivat käytännössä kaikkiin tutkimuksessa tarkasteltuihin menestyviin elintarvikealan yrityksiin”, Heimonen kiteyttää.
JUKKA KOIVULA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
