MTK:n Pyykkönen: Hinnat olisivat laskeneet ilman halpuutustakin
"Kauppa esiintyy hyväntekijänä, mutta miksi se ei ole tehnyt tätä aiemmin jos kerran pelivaraa on ollut?"
Perttu Pyykkönen aloitti MTK:n edunvalvontajohtajana vuoden alussa. Aikaisemmin hän toimi Pellervon taloustutkimuksen toimitusjohtajana. Kuva: Jaana KankaanpääS-ryhmän Ilkka Alarotu kehui kauppojensa halpuuttamiskampanjaa, ja kertoi sen edistäneen myönteisiä mielikuvia sekä hinnan että laadun osalta. Hänen mielestään hintojen lasku on saatu aikaan kaupan toimintaa tehostamalla.
MTK:n uusi edunvalvontajohtaja Perttu Pyykkönen korostaa, että myös tuottajahinnat ovat laskeneet.
"On erinomaisen hyvä asia, jos kauppa on pystynyt ajamaan kuluttajien etua tinkimällä omista katteistaan ja tehostamalla omaa toimintaansa. Väistämättä kilpailutilanne kauppojen ja eri tuotteiden sekä tuonnin välillä on ajanut kuitenkin siihen, että elintarviketeollisuuden saamat tukkuhinnat kaupalta ovat myös pienentyneet", Pyykkönen painottaa.
"Eli kaikkea hintojen laskua ei suinkaan ole revitty kauppojen selkänahasta, vaan merkittävä osa johtuu EU:n ruokamarkkinoiden tilanteesta, joka olisi ilman halpuutustakin ajanut laskupaineita ruuan hintoihin. Elintarviketeollisuuden kautta painetta on väistämättä kiertynyt myös tuottajille, mikä on osaltaan näkynyt rajusti heikentyneenä kannattavuutena."
Hän ihmettelee kaupan ottamaa roolia asiakkaan ystävänä: "Kauppa esiintyy hyväntekijänä, vaikka perustellusti voi kysyä, miksi se ei ole tehnyt tätä aiemmin, jos kerran pelivaraa on ollut?"
Pyykkösen mielestä kotimaisen suosiminen on myönteistä, mutta halpuutus halventaa ruuan todellista arvoa.
"Hyvä, jos kotimaisten tuotteiden markkinaosuus on kasvanut. Termi sinänsä on kuitenkin epäonnistunut ja luo väärää mielikuvaa ruuan todellisesta arvosta. Ja siitä, että ruoka ikään kuin olisi ollut liian kallista tähän asti."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
