Kaupan merkeille ehkä jopa 80 prosentin siivuja
Kaupan omat merkit voivat haukata jopa 80 prosenttia tuoteryhmien myynnistä tulevaisuudessa. Tutkija Xing Liu Luonnonvarakeskuksesta sanoo, että näin saattaa käydä esimerkiksi joillekin lihavalmisteille ja kananmunille.
Kaupan omat merkit jylläävät erityisesti niissä tuoteryhmissä, joissa brändin merkitys on pieni, ja jotka on helppo panna pakettiin lähes ilman tuotekehittelyä. Joidenkin lihavalmisteiden ja kananmunien lisäksi tällainen tilanne on esimerkiksi sokerilla.
”Kun hyllyssä on kaupan oma tuotemerkki, jolla on vähän halvempi hinta kuin brändimerkillä, juuri kukaan ei osta kalliimpaa brändituotetta. Kaupan oma tuote siis voittaa”, Liu arvioi.
Kaupan omissa merkeissä suomalaisiin kuluttajiin iskee parhaiten hinta-laatusuhde. Haukiputaalainen Miia Huru kertoo tarttuvansa lähikaupassa käydessään Pirkka-vaihtoehtoihin nykyään miltei automaattisesti.
”Keittiön kaapissa lähes kaikki kuivajutut näyttävät olevan Pirkkaa. En ollut tiedostanutkaan, miten paljon olen sitä ostanut.”
Hurulle riittää kaupan omien merkkien nykyinen tarjonta, varsinkin kun uusia tuotteita tuntuu aina putkahtelevan valikoimiin. Useimpien suomalaisten tavoin hän ei ole kiinnostunut ihan halvimmista vaihtoehdoista.
”Olen aika tarkka ruuan maun suhteen, joten ostan niitä tuotteita, jotka olen havainnut hyviksi.”
Valmisteen alkuperää Huru ei yleensä katso.
Xing Liun mukaan suomalaiset suosivat juuri keskitason valmisteita, kuten Pirkkaa tai Kotimaista-sarjaa. Sen takia etenkin ulkomaisia halpatuotteita putoaa välillä pois kauppojen valikoimista.
Kaupan omien merkkien myynti oli Suomessa vakaata ja aika vähäistä vuoteen 2003 asti. Silloin omiin merkkeihin erikoistunut Lidl tuli maahan ja muut kaupparyhmittymät alkoivat ottaa siitä mallia.
Tuon ajan alle 8 prosentista kaupan omien merkkien osuus on nyt kasvanut lähes neljännekseen. Jatkossa kasvua arvioidaan kertyvän 3–5 prosenttia joka vuosi.
Yleensä valmistajat haluaisivat lohkaista tuotannostaan vähemmän kaupan merkeille kuin kauppa tavoittelee. Jo nyt kaupan merkkien osuus joissakin lihatuotteissa on 40 ja kananmunissa 50 prosenttia.
Riitta Ryynänen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
