Kelkalla veden päällä 180 kilometriä riitti uuteen maailmanennätykseen
Inarilainen Antti Holmberg ajoi toissapäivänä moottorikelkalla veden päällä pidemmälle kuin kukaan aikaisemmin. Matkaa kertyi 180,1 kilometriä Ivalojokea ja Inarijärveä pitkin.
Holmberg rikkoi aikaisemman Guinnesin kirjaaman noin 65 kilometrin maailmanennätyksen kirkkaasti.
”Viime viikolla löysimme tiedon, että joku olisi ajanut 105 mailia eli noin 170 kilometriä. Päätin ylittää senkin, ettei asia jäisi epäselväksi”, Holmberg naurahtaa.
”Ajatus lähti alunperin viime syksyn mökkireissun puheista, että käytäisiin Inari-viikkojen kunniaksi ajamassa Inarijärvellä kelkalla. Pikkuhiljaa se laajeni, ja lopulta päätettiin houkutella yleisö paikalle yrittämällä maailmanennätystä.”
Holmbergin kelkka rakennettiin ennätysyritystä varten 2010 vuoden Ski-Doo Summit 600 E-TEC:stä.
Jotta moottorikelkalla voisi ajaa veden päällä, täytyy se käyttää osissa ja rakentaa uudelleen. Moottoritila täytyy tiivistää hyvin. Jos hihnalle pääsee vettä, alkaa se luistaa ja matkanteko loppuu lyhyeen.
Kelkka kulkee veden päällä vielä 40 kilometrin tuntinopeudella.
Upotukset kuuluvat kuitenkin lajiin olennaisena osana.
Vesikrossia varten kelkasta jätetään pois kaikki ylimääräinen paino, kuten penkki, tuulilasi ja iso tankki.
Normaalista vesikrossikelkasta poiketen maailmanennätyskelkkaan penkki jätettiin paikalleen, ettei koko kolmen tunnin suoritusta tarvitsisi seisoa.
Kelkan ruiskumoottori takasi mahdollisimman pienen kulutuksen.
”Moottorilla oli ajettu 9 000 kilometriä ja säilytimme sen vakiona.”
Voimansiirtoa hieman muutettiin.
Keskinopeus oli vajaa 60 kilometriä tunnissa. Reissun aikana kului yli 60 litraa bensaa.
Tankissa oli 58 litraa bensaa, jonka päälle Holmberg tankkasi vauhdissa vielä viisi litraa.
”Kaverit toivat vesijetillä viiden litran pytyn lisäksi. Kaatonokan avulla tankkaus onnistui vauhdista, vaikka vähän jännitti miten vesijetin tuottamassa aallokossa pysyy pystyssä”, Holmberg kertaa.
”Suurimmat tekniset riskit olivat moottorin kestäminen ja voimansiirron lämpiäminen, jolloin remmi olisi sulanut.”
Menestyksen saloja vesikrossin hallitseva Euroopan mestari ei osaa kertoa. Hän on aloittanut vesikrossin kilpa-ajon kahdeksan vuotta sitten. ”Sitä ennen rakentelin kelkkoja muille”, Holmberg kertoo.
”Viimein rakensin vesikelkan itsellenikin.”
Tänä kesänä Holmbergillä oli tarkoitus ajaa vain lauantaina järjestettävissä Ivalon 20-vuotisjuhlakisoissa. Kuitenkin mies nähtiin myös Kittilän kisoissa.
Siitä, puolustaako hän Euroopan mestaruutta tänä vuonna Ruotsissa, ei ole vielä varmuutta.
”Viime vuonna EM-kisat järjestettiin ensimmäistä kertaa. Silloin ei ollut esikarsintaa. Tänä vuonna ilmeisesti pitäisi käydä Ruotsin osakilpailuja, jotta voisi päästä kisaamaan mestaruudesta.”
Ruotsin vesikrossin säännöt poikkeavat muutenkin Suomen säännöistä monella tapaa.
Ruotsissa lähtö on 1,5 metriä veden pinnasta laiturin nokasta ja siellä ajetaan vain ovaalisprinttiä. Pisteitä kerätään esimerkiksi hyppyristä ja kierroksista.
LAURA KYLMÄMAA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
