Kromin vaaroihin on herätty
Ahlskogin tehtaalla käytössä on pääosin kromiparkitus. Kromipohjaisia valmisteita käytetään myös maailmalla yleisimmin nahkan parkitsemiseen.
Toimitusjohtaja Carita Pöntiön mukaan kromiparkitus tekee pehmeimmän nahkan. Väri myös pysyy parhaiten ja nahka hylkii likaa ja vettä. Laukkunahkat usein kasvisparkitaan, jolloin nahka on jäykempää.
Pöntiö arvelee, että kromiparkitus kielletään EU:ssa todennäköisesti jollain aikavälillä. Sen vaaroista on paljon puhetta.
Kruunupyyn tehtaalla kromin käyttö on valvottua. Kromivesi otetaan talteen ja kromi saostetaan. Se tietää lisää työtä.
Pöntiö pohtii, joutuvatko muut eurooppalaiset nahkatehtaat tekemään samoin. Pieni ala kilpailee globaalisti.
Tehtaalla on kokeiltu Kemiran viime vuonna lanseeraamaa kromitonta nahkan parkitusainetta. Lopputuloksissa on Pöntiön mukaan vielä eroa.
Tanfor T -aine perustuu alumino-
silikaatteihin. Sitä tuotetaan Hollannissa.
Liiketoiminnan kehityspäällikkö Pekka Johnsson Kemiralta kertoo, että tuote on herättänyt kiinnostusta maailmanlaajuisesti.
Kemira on toimittanut nahkatehtaille jo pitkään muurahaishappoa, jota valmistetaan Oulun tehtaalla. Sitä käytetään pH:n säätöön parkituksessa ja värjäyksessä.
Nahkateollisuus on tiedostanut tarpeen kromia korvaaville parkitusaineille. ”Lainsäädäntöön on tulossa tiukennuksia nahka-alalle varsinkin Euroopassa, muuallakin ala toimii ennakoivasti”, Johnsson kertoo.
Esimerkiksi autotehtaat ovat imagomielessä jo lanseeranneet kromittomia sisustuksia.
PAULA TAIPALE
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
