
Kotiruuan suosio paikkasi Atrian ja HKScanin toista vuosineljännestä
Lihatalot etenivät koronavuoden toisella neljänneksellä kuin yhtä jalkaa – tai pitäisikö sanoa kuin köyhän talon porsaat?
Food Service -myynnin hiipuminen on vaikeuttanut muun muassa fileiden ja paistien myyntiä. Myös valmisruoan tietyt tuoreryhmät ovat Atrian mukaan kärsineet koronasta Kuva: Sanne KatainenLihatalojen Atrian ja HKScanin tulossuunta on ylöspäin, ravintoloiden sulkemiset koettelivat kumpaakin. Kotimaisuus on nosteessa.
Kummankin elintarvikekonsernin kassavirrat kehittyivät positiivisesti huhti–kesäkuussa. Liikevaihdot saivat siipeensä Food Service -liiketoiminnassa ravintoloiden suljettua.
Atrialla Food Servicen osuus konsernin liikevaihdosta on 15 prosenttia. Kummankin lihatalon koneistot ja järjestelmät on säädetty palvelemaan myös tätä sektoria, joten pudotus oli merkittävä lähes kaikilla kotimarkkinoilla – Suomi kärjessä.
Olosuhteet ovat mitkä ovat myös koronakeväänä. Yhtiöt ovat sopeuttaneet ja säätäneet tuotantolinjojaan ja logistiikkaansa vastaamaan kysyntää.
Atrian toimitusjohtaja Juha Gröhn kertoi tulosinfossa, kuinka esimerkiksi maaliskuussa kuluttajien hamstrausvaiheessa yhtiössä tehtiin ylitöitä yötä päivää. Huhtikuussa sitten hiljeni myös vähittäiskaupassa.
Lihamarkkinat ovat hyvin herkkä muutoksille, todennäköisesti myös jatkossa. Maailmalla on tehtaita kiinni, geopoliittiset jännitteet vaikuttavat ja kuluttajakin käy kaupassa jaksoittain.
HKScan sai liiketuloksensa etumerkin vaihdettua aavistuksen plussalle. Liiketoimintojen rahavirta ja kassavirtatulos olivat ylöspäin. Suunta on oikea. Myös Food Service -sektori toipui alkukevään romahduksesta.
Myynti lisääntyi vähittäiskauppaan, kun kuluttajat siirtyivät ruuanlaittoon kotona. Kotimaisen lihan arvostus on nousussa. "Kuluttajat ovat hakeneet turvaa tututuista tuotteista", arvioi HKScanin toimitusjohtaja Tero Hemmilä. HKScanilla Kariniemi kasvaa siipikarjalihan nosteessa, Scan-lihabrändi on arvossa Ruotsissa Tallegg ja Rose Tanskassa.
Maakari-sarjan artesaanimakkaroilla HKScan on nostanut myös jalostusastetta ja katteitaan.
Atria paikkasi Food Servicen jättämää kuoppaa myynnillä vähittäiskauppaan, mutta ei kokonaan.
Investointitahti lihataloilla on vastannut toisiaan pois lukien HKScanin toukokuussa tekemä oman tehdaskiinteistönsä osto suuromistajaltaan LSO Osuuskunnalta 37,7 miljoonalla eurolla. HKScanin Hemmilä perusteli tontin ostoa "yhtiölle strategisesti järkevänä". Vuokralla ollut HKScan käytti etuosto-oikeuttaan ja hankki arvotontin – jolla se aikoo toimia Hemmilän sanoin yli kymmenen vuotta ennen kuin on korvausinvestointien aika.
Makkaraa Vantaan kauppakeskus Jumbon naapurissa tuskin tehdään ikuisesti. Lihatalo on jo nyt valmis tarjoamaan kiinteistöjalostajalle jalansijaa tehdaskiinteistön osaomistajana. Kaupan myötä yhtiön nettovelkaisuusaste nousi yli sadan prosentin.
Liikkeenjohdon konsultti ja yhtiöiden kassavirtatulokset laskenut Strategic Accountingin pääanayytikko Riku Lehtinen kiteyttää kahden lihatalon välisen eron tuloksentekokyvyssä: Atria on kyennyt tekemään tammikuun alusta 2018 kesäkuun 2020 loppuun kassavirtatulosta kumulatiivisesti 83 miljoonaa euroa HKScania enemmän, yhteensä 141 miljoonaa euroa.
HKScan puolestaan 58 miljoonaa euroa. Atria on näin kyennyt investoimaan ja maksamaan osinkoja HKScania enemmän 83 miljoonaa euroa – omasta tulorahoituksestaan.
Alkuvuoden tuloksen – parantuneenkin – perusteella voi arvata, ettei HKScan maksa osinkoja omistajilleen kuluvaltakaan tilivuodelta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

