PAIKANNIMI KERTOO Pyhät rajat
”Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä”, sanoo Herra Moosekselle toisessa Mooseksen kirjassa.
Pyhä on paljon kristinuskoa vanhempi sana. Ennen muinoin sillä tarkoitettiin suomen kielessä rajaa tai jostakin erotettua aluetta. Pyhä merkitsi koskematonta, rauhoitettua. Sana on mahdollisesti samaa juurta kuin piha.
Kristinusko otti haltuun pakanuudenaikaisen kielen ja paikat. Kirkon pystyttäminen entiselle pyhälle paikalle kuvasti näkyvästi uuden uskonnon valta-asemaa.
Rajoihin viittaavat monet Pyhäjärvet, jotka sijaitsevat hämäläisten muinaisten eränkäyntialueiden rajoilla. Pyhäjärvi jäi juuri nautinta-alueen ulkopuolelle. Jos sinne eksyi, tuli palata takaisin omalle maalle.
Osa pyhä-alkuisista paikoista tiedetään uhripaikoiksi. Esimerkiksi Oulujoen Pyhäkoskelle uhrattiin saalisonnen varmistamiseksi ja kosken lepyttämiseksi.
Pyhällä, tavanomaisesta erotetulla, katsottiin olevan voimaa, joka vahingoitti ihmistä, jos hän lähestyi pyhää varomattomasti. Tuohon voimaan viitataan alun raamattusitaatissa ja siihen palautuvat myös pyhäpäivän viettoa koskevat rajoitukset.
Voi ajatella, että maapallon luonnonvaroja holtittomasti tuhlaavat teollisuusmaat ovat kajonneet pyhään. Ilmastonmuutoksen tapaisten ilmiöiden voima vahingoittaa ihmistä, joka ei ole ymmärtänyt, missä kulkee arjen ja pyhän raja.
TOPI LINJAMA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
