Palvelukseen halutaan itsenäinen puutarha-alan monitaituri
Puutarhaliitto, Viherympäristöliitto ja Viheraluerakentajat muistuttavat, että osa alan töistä on opeteltava työssäoppimispaikoissa.
Työssäoppimista pitää kehittää niin, että se on toimivaa, monipuolista ja sisältää erilaisia työtehtäviä, kertoo toimitusjohtaja Katarina Lassheikki Puutarhaliitosta.
Oman alan opintojen lisäksi koulutuksen kannattaisi sisältää esimerkiksi talotekniikkaa ja kiinteistön huoltoa. Laaja osaaminen auttaisi työllistymään läpi vuoden.
”Ammattiosaamisen rakentaminen edellyttää elinkeinoelämän tarpeisiin räätälöidyn oman erikoistumisalan opintokokonaisuuden opiskelua. Tästä alamme edustajat ovat olleet liikuttavan yksimielisiä”, Lassheikki sanoo.
Mallia voisi ottaa esimerkiksi Sveitsistä, Saksasta ja Hollannista. Niissä työelämäyhteistyö opiskelijan ja oppilaitoksen kesken on vahvaa.
Opiskelijan pitäisi voida hakeutua itseä kiinnostavalle erikoistumisalalle jo opintojen alussa.
Parhaillaan valmistellaan puutarha-alan toisen asteen koulutuksen kehittämisstrategiaa vuosille 2014–2034.
Strategiaa valmistelevassa hankkeessa on mukana puutarha-alan oppilaitoksia ja järjestöjä. Hankkeen toimeksiantaja ja suurin rahoittaja on Opetushallitus.
Järjestöt eivät toivo täysremonttia toisen asteen puutarhakoulutukseen.
Ne säilyttäisivät muun muassa monipuoliset mahdollisuudet opiskella sekä ammattialan ilmaisevat koulutusohjelma- ja tutkintonimikkeet.
”Tarvitaan erikoistuneita ja osaavia ammattilaisia. Silloin ei ole yhdentekevää, mille alalle ja mihin ammattiin nuori henkilö hakeutuu ja aikanaan valmistuu”, Lassheikki perustelee nykyisten nimikkeiden tärkeyttä.
Uudistushankkeen ohjausryhmä esitti elokuun lopulla, että alan oppilaitokset erikoistuisivat. Ne voisivat myös tehdä yhteistyötä kotiseutunsa muiden oppilaitosten kanssa.
Lassheikin mukaan ehdotukset kuulostavat hyviltä.
”Oppilaitoksia on paljon, eikä kaikkiin välttämättä riitä huippuja opettajiksi. Erikoistumalla koulut voivat paneutua ammattialoihin syvemmälle.”
Paikallistuntemuksen oppilaitosverkosto voi tarjota opiskelijalle mahdollisuuden laaja-alaiseen tutkintoon.
Tulevaisuudessa tarvitaan työnjohtajia ja pienyrittäjiä, jotka ovat monitaitureita. Heillä pitää olla hyvät vuorovaikutustaidot, kyky omaksua uusia asioita ja itsenäisesti hakea uutta tietoa, Lassheikki luettelee.
Yhä enemmän tarvitaan myös rakentajia, jotka erikoistuvat yksityispihojen tarjoamiin töihin.
MAIJA ALA-SIURUA
Oppilaitoksia on paljon, eikä kaikkiin välttämättä riitä huippuja
opettajiksi.«
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
