Petroskoi
päivän punkti
Matka Värtsilästä Petroskoihin sujuu autolla nykyisin muutamassa tunnissa. Tie on pääosin hyvä, jopa erinomainen. Suojärven kohdalla suora on niin pitkä, että toista päätä tuskin näkyy.
Moni asia on muuttunut Karjalan tasavallassa, varsinkin tiet. Silti tasavallan talous on heikoissa kantimissa.
Karjala on Venäjän reuna-alueita. Pietari, Pohjois-Euroopan Pariisi, vetää väestöä ja investointeja. Petroskoihin asti niitä riittää harvakseltaan.
Näkyvin uusi rakennus on Petroskoin keskustaan rakennettu loistohotelli. Myös uudet kauppakeskukset kertovat siitä, että ostovoiman odotetaan paranevan. Maanteillä tulee vastaan useimmiten uudenkarhea katumaasturi. Ladoja löytyy korkeintaan peräkylien navetoiden takaa.
Karjalassa on johto vaihtunut tiuhaan. Nykyinen systeemi on sellainen, että Moskova määrää tasavaltaan kuvernöörin, jota kutsutaan päämieheksi. Päämies johtaa tasavallan hallitusta.
Edellinen päämies Andrei Nelidov ei kauan vanhentunut tehtävässään, kun sai potkut. Seuraaja on Aleksandr Hudilainen. Hudilaisella on inkeriläistausta ja hän puhuu myös suomen kieltä.
Hudilaisen tehtävä on kaikkea muuta kuin helppo. Puutullit iskivät vientituloihin pahasti. Tasavallan velka kasvaa ja on yli 10 miljardia ruplaa eli noin 250 miljoonaa euroa.
Yksi tärkeimmistä teollisuuslaitoksista on Kontupohjan paperitehdas. Viime viikolla tehdas joutui yrityssaneeraukseen. Lopputuloksena voi olla konkurssi. Jos Kontupohja menee nurin, työllisyysvaikutukset ovat mittavia. Jopa 6000 työpaikkaa on vaarassa.
Asiantuntija Petroskoissa vitsailee, että syy Kontupohjankin vaikeuksiin on Suomessa. Kun suomalaiset lehdet menevät tabloidiin, paperia ei kulu enää entiseen malliin.
Vitsit ovat kuitenkin vähissä, jos tehdas todella menee nurin. Suomessakin tiedetään, mitä sellutehtaan sulkeminen merkitsee. Karjala yrittää houkutella kotimaisia ja venäläisiä investointeja, mutta mahdollisuudet ovat rajalliset.
Yhteyksiä Suomeen kuitenkin halutaan lisätä. Yksi hanke on säännöllisen junayhteyden saaminen Joensuusta Petroskoihin. Petroskoin yliopisto ja Oulun yliopisto ovat tehneet projektin nuorisomatkailun kehittämiseksi.
Raiteet jo on. Niille pitäisi saada vain liikennettä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
