Halvat lennot potkivat kaikkien nilkoille
Halpojen lentojen tavoittelussa on päästy pisteeseen, että vetäjäksi valjastettu hepo potkii aisan ali liian kovaa kuormaa. Eivätkä potkut osu nilkoille vain niille, jotka ovat kuvitelleet ostavansa halvalla hyvää. Systeemi potkii nivusiin asti kaikkia lentomatkustajia.
Olimme sukulointireissussa Saksanmaalla kolmen sukupolven voimin. Viime perjantaina piti palaamamme kotiin sinivalkoisin siivin ilman välipomppuja ja muita ”edullisuuden” iloja.
Olin ostanut liput suoraan lentoyhtiöltä, en nettipalvelusta. Tinkimään en ryhtynyt, kun seuralaiseni eivät olleet reissanneet kovin monta kertaa eläessään.
Liput hankittiin ajoissa kahdesta valiten:
joko Finnair tai Lufthansa. Halusin luottaa palveluun.
Frankfurtin kentän turvatarkastuksen läpi pääsi perjantaina lakon vuoksi vain yhtä linjaa. Jonotimme reilut kaksi
tuntia. Sitten lopetettiin kaikki tarkastukset.
Jonotimme kolme tuntia lisää tietoa korvaavasta yhteydestä. Moni jäi vielä siihen jonoon. Me siirryimme rautatieasemalle jonottamaan lippua Berliinin-junaan.
Virallisen ilmoituksen mukaan Frankfurtista, joka on Euroopan kolmanneksi vilkkain lentoasema, peruttiin perjantaina 50 lentoa. Lisäksi lakko iski aamun aikana
lähteneisiin koneisiin. Meidän lennollemme pääsi virkailijoiden mukaan vain neljä matkustajaa paristasadasta.
Koska Frankfurt on yksi isoista solmukohdista, lakko sotki peruutusten ja myöhästymisten kautta koko eurooppalaista lentoliikennettä.
Pitkälti toistakymmentä tuhatta matkaajaa joutui joko keksimään uuden kyydin
kotiin tai sille kentälle, josta lentoyhtiö pystyi korvaavan lennon viikonlopun aikana järjestämään tai sitten vain odottamaan.
Ainakin koneet Suomeen olivat normaalin työmatkailijoiden liikenteen sekä etelän hiihtoloman lopun vuoksi valmiiksi turvoksissa. Me pääsimme onneksi kotiin ”jo” seuraavana aamuna Berliinin mutkan kautta.
Turvatarkastuksen lakon taustalla
on lentokenttäpalveluiden kilpailutus. Sen hyvästä eri lentokentillä maksetaan samasta työstä eri palkka.
Ammattiliitto Verdi ja työnantajapuoli
ovat STT:n tietojen mukaan kiistelleet Frankfurtin kentän palkoista jo pitkään.
Liitto haluaisi 16 euron tuntipalkan, työnantaja on esittänyt 14:ää euroa, joka on osalla kentistä jo käytössä. Normityöajalla frankfurtilaisten nykyinen 11,70
euroa tunnilta tuottaa kuukausipalkaksi reilut 1 800 euroa.
Ottamatta kantaa itse työn vaativuuteen, kannattaa muistaa, että työvuoro jakautuu
palvelualan nykytyyliin usein aamu- ja
iltapätkiin. Keskellä päivää pitää onnistua kuluttamaan pitkä tauko jossain kodin ja työmaan välimaastossa. Itse en ainakaan riemuitsisi.
Tajusin, että lentomatkailussa on ikävän paljon samaa kuin ruokakaupassa. Halvoilla hinnoilla sotketaan markkinat, niin että ketjun alkupäässä tuotantoa
hoitaville ei jää mitään.
Finnairille annan pisteet siitä, että
jumiin jääneet matkatavarat tulivat perille
tätä kirjoittaessani. Kaiketi rekalla, kun se vei neljä vuorokautta?
Globalisaation ruma peli tässä pyörii. Enkä ole valitettavasti lainkaan varma, onko halpalentofirmalla ja sillä kalliimmalla yhtiöllä asiakkaan kannalta kovin paljon eroa.
kaijaleena.runsten@
maaseuduntulevaisuus.fi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
