Juna-laivayhteys Kiinaan ja Japaniin
Grönlannin mannerjäätikön arvellaan sulavan 2 000 vuodessa, jos ilmakehän lämpötila kohoaa parilla asteella. No saattaahan niinkin käydä, koska eletään jäätiköitymisten välistä sulaa aikaa. Tätä edeltäneellä sulalla kaudella Eem-kaudella oli selvästi nykyistä lämpimämpi ilmasto.
Vaikka lämpeneminen olisi puolen asteen tasolla, Koillisväylän käyttö jatkuisi merkittävästi. Sen käyttö on tällä vuosikymmenellä osoittautunut mahdolliseksi ainakin venäläisille.
Juna-laivayhteyden Suomesta ja Keski-Euroopasta Suomen läpi Itä-Aasiaan on merkittävin pohjoisen ulottuvuuden haaste nykyiselle hallitukselle. Venäläiset ovat testanneet väylän liikennöitävyyttä, ja raportit ovat rohkaisevia.
Venäläisille väylä on olemassa, mutta Suomelta puuttuu merisatama. Linahamarin satama jäi itänaapurille Petsamon menetyksen myötä. Voisi olla, että nyt ovat tunteet siitä ajasta viilenneet.
Petsamotunturin nikkelikin on louhittu pois, joten sillä suunnalla ei pitäisi olla akuutteja riitakysymyksiä. Siinä on sitten nykyisen hallituksen ja presidentti Sauli Niinistön haaste. Oikeus sataman käyttöön pitää neuvotella tämän hallituskauden aikana. Onhan liikenteelle tarkoitusta maanvuokrasta esimerkkinä Saimaan kanava.
Suomen suhteet Venäjään ovat ainakin yhtä hyvällä tolalla kuin olivat Saimaan kanavan aikoihin.
Samaan aikaan on kaivettava esiin rautatiesuunnitelma Rovaniemeltä pohjoiseen. Koillisväylän suhteen rautatien linja on selvä. Sen pitää seurailla nykyisen nelostien reittiä, jolloin tulevien kaivosten tuotteet ovat rahdattavissa raiteilla.
Jos neuvottelu venäläisten kanssa ei tuota myönteistä tulosta, on käännyttävä Norjan suuntaan. Silloin pitää neuvotella Varangin vuonon mahdollisesta käytöstä. Nyt on etsikkoaika juna-laivayhteyden saamiselle Kiinaan ja Japaniin.
Tyhjät laman höpötykset on jätettävä pois. Poliitikot sekä virkamiehet ryhtykööt tositoimiin. Jos aie saadaan päätetyksi tämän hallituksen aikana, se tuo seuraavan pari vuosikymmen aikana ennen näkemättömän toimeliaisuuden Suomeen. Lisäksi muodostuu ainakin Hurtigrutenin veroinen turistireitti läpi Pohjoisen jäämeren.
Eelis Pulkkinen
Ylitornio
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
