Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Pelkät etuudet metsienkäyttömuotona eivät riitä

    vierasyliö

    Suomalainen talouselämä on elänyt yli varojensa jo 1980-

    luvulta lähtien. Rahaa on

    käytetty runsaasti hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseen. Mikään ei kuitenkaan tunnu riittävän. Julkisessa taloudessa raha ei riitä edes pakollisiin menoihin. Usko rahan riittävyyteen on silti vahva, vaikka helpon

    rahan hanat ovat sulkeutuneet jo aikoja sitten.

    Missä ovat ne kansalliset

    vahvuudet ja tarvittavat marginaalit, jotka huonojen aikojen koittaessa ovat vieneet eteenpäin? Euroopan tilanne on

    lisännyt Suomen vastuita, mutta ei kotimainenkaan tilanne

    odottamisella parane. Kysymys on itse aiheutetusta ongelmasta ja sen seurauksena olosuhteiden pakosta käynnistyvästä

    muutoksesta.

    Mistä löytyy se kruununjalokivi, joka muuttaa suunnan? Poistaa kurimuksen, jolla

    vedätettiin suomalaisesta

    yhteiskunnasta löysät pois ja saatiin aikaiseksi äkkirikastuminen mutta myös loputon köyhtyminen.

    Suomi ei ole toipunut vieläkään konsensuksen aikaisista tulonsiirroista. Itse asiassa

    tulonsiirrot ja yli varojen

    eläminen jatkuvat edelleen.

    Nykyinen tilanne on osoitus siitä, mitä vastuuttomalla tulonjakopolitiikalla saadaan aikaiseksi. Suomessa työmarkkinajärjestöt ovat näyttäneet mahtinsa.

    Mahtinsa ovat näyttäneet myös muut palkitsemisjärjestelmät.

    Edunsaajan kannalta hyvinvointi on tietenkin hyvä asia, mutta sillä ei ratkaista ongelmia.

    Ylisuuret etuudet paisuttavat kulutus- ja hyvinvointiyhteiskuntaa, mutta kansallinen

    menestyminen on aivan eri asia. Yli varojen eläminen tarkoittaa kurjistumista, näivettymistä

    ja ahdinkoa. Näin on käynyt

    monessa Euroopan maassa. Myös suomalaisten oma piikki on koko ajan auki.

    Suomalaisten etuna ovat

    runsaat luonnonvarat, joiden turvin on onnistuttu paremmin. Nekään eivät kuitenkaan ole riittäneet, vaan liiallinen ahneus

    on sokaissut, ja Suomi on

    menettämässä otettaan.

    Suomessa rahaa on käytetty viljalti muuhun kuin taloutta

    ja yhteiskuntaa hyödyttäviin tarkoituksiin. Siinä valossa kilpailukykyisen tulosopimuksen vastustaminen, saatikka velkarahalla elvyttäminen tai katteettoman rahan kierrättäminen, tuntuvat vierailta ajatuksilta, elleivät peräti hölmöläisten

    automaatilta.

    Menestyä voi muutenkin.

    Palkansaajan on tunnettava

    vastuunsa. On pidettävä huolta

    tasapuolisesta tulonjakopolitiikasta sekä kilpailukyvyn säilyttämisestä. Yhteiskunnalle on kohtalokasta maksaa ylisuuria etuuksia ja ylivoimaisiksi

    muodostuvia turvaverkkoja.

    Lyhyellä tai keskipitkällä aikavälillä konsensuksen kaltainen vedätys voi vielä onnistua, mutta

    pitkällä aikavälillä puntit menevät tasan. Siitä pitävät huolen äänestäjät. Ahneuden sijaan nyt vaaditaan rohkeutta ratkaisuille, jotka tekevät kipeää, mutta jotka ovat edellytys hyvinvoinnille.

    Konsensus menestyi integraation avaamien markkinoiden

    ja iskussa olleen teollisuuden ansiosta erinomaisesti. Rahasampo jauhoi Suomen ulos

    lamasta ja kansakunnan ennennäkemättömään menestykseen, mutta myös uuteen ahdinkoon.

    Kohtuus ei riittänyt suomalaisille, vaan vaadittiin enemmän. Ylisuuret palkankorotukset ja niihin sisältyvät tulonsiirrot ovat myrkkyä kilpailukyvylle ja kansantaloudelle. Maltillinen linja olisi turvannut paremmin teollisuuden alasajosta ja metsien kasvun lähes 50 prosentin ylijäämästä.

    On aiheellista kysyä, oliko

    niin sanottu luova tuho sittenkään se paras vaihtoehto tilanteessa, jolloin esimerkiksi

    metsät ovat käytön puutteessa muuttumassa reservaateiksi?

    Kestääkö yhteiskunta vielä kauan ylisuuria etuuksia ja ylivoimaisiksi muodostuvia turvaverkkoja ilman, että kurssia tarvitsee toden teolla muuttaa?

    Perinteisesti ylisuuria

    palkkaratkaisuja on korotettu

    vielä iltalypsyllä. Etuutta on haettu ja myös saatu lainsäädännön kautta.

    Muun muassa vanhaan mhy-lakiin sisältyy kirjaus, jolla metsänhakkuuoikeus rajataan metsänomistajien ulkopuolelle. Lain mukaan metsänomistajat eivät voi valtuuttaa (laki sallii vain rajoitetusti) Metsänhoitoyhdistystä käyttämään hakkuuoikeuttaan. Lain mukaan hakkuuoikeus kuulu kilpailijalle, eli metsäteollisuudelle, joka on monopoliasemassa käyttänyt hakkuuoikeutta hyväkseen ja nauttii vielä mhy-lain suojaa.

    Myös vanha Metsälaki ja

    Kemera-lainsäädäntö, joihin

    sisältyy metsänomistajan

    oikeuksien rajoittamista, on laadittu perinteisen infrastruktuurin ja metsien logistiikkapalvelujen varaan.

    Uudessa mhy-laissa kilpailua

    koskevat rajoitteet, myös

    metsänhakkuuoikeutta koskeva,

    ovat nyt poistumassa. Muutos

    tulee avaamaan uusia mahdollisuuksia metsänomistajien hallinnoimalle Metsänhoitoyhdistykselle, sekä uudentyyppiselle yhteistoiminnalle.

    Myös Metsälakiin on tulossa muutoksia. Metsänomistajien kaipaama niin sanottu jatkuva kasvatus, tullaan hyväksymään virallisesti yhdeksi metsänkäsittely menetelmäksi.

    Kieltämättä nyt toteutuva lainsäädännön uudistaminen tulee poistamaan metsäsektoria

    kauan vaivanneita lukkiutuneita

    tekijöitä, jotka olivat ahneuksissaan konsensuksen agendalle lanseerattuja ja etuuksiksi

    tarkoitettuja.

    Näin konsensuksen hullujen vuosien toimet osittaisesta

    kansallistamisesta toteutuivat,

    mutta niin toteutuivat myös kansallistamisen kielteiset

    vaikutukset, alijäämät ja yhteiskunnallinen ahdinko.

    Nyt tarvitaan poliittista

    reviirien kunnioittamista ja marginaalien tarkentamista,

    että unelmat helposta rahasta ja äkkirikastumisesta voidaan heittää. On saatava rattaat

    pyörimään ja puu kulkemaan

    tavalla, johon ei sisälly hyötymistarkoituksessa ideologisia tai institutionaalisia valtapyrkimyksiä. Vallankin, jos niitä

    kohdistetaan toiselle osapuolelle elintärkeään elinkeinoon, kansantalouteen tai teollisuuden menestymiseen.

    Nyt elettävässä ajassa on

    hyvää, että näitä raadollisuudessaan uskomattomia rakenteita ollaan purkamassa. Se on ainakin varmaa, että niitä ollaan avaamassa uuden tyyppiselle yhteistoiminnalle.

    Uuteen nousuun on päästävä normaalin demokratian ja

    normaalin kilpailulainsäädännön

    kautta.

    RAIMO TALJA

    Kirjoittaja on metsätaloustuottaja.

    Avaa artikkelin PDF