Pelkät etuudet metsienkäyttömuotona eivät riitä
vierasyliö
Suomalainen talouselämä on elänyt yli varojensa jo 1980-
luvulta lähtien. Rahaa on
käytetty runsaasti hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseen. Mikään ei kuitenkaan tunnu riittävän. Julkisessa taloudessa raha ei riitä edes pakollisiin menoihin. Usko rahan riittävyyteen on silti vahva, vaikka helpon
rahan hanat ovat sulkeutuneet jo aikoja sitten.
Missä ovat ne kansalliset
vahvuudet ja tarvittavat marginaalit, jotka huonojen aikojen koittaessa ovat vieneet eteenpäin? Euroopan tilanne on
lisännyt Suomen vastuita, mutta ei kotimainenkaan tilanne
odottamisella parane. Kysymys on itse aiheutetusta ongelmasta ja sen seurauksena olosuhteiden pakosta käynnistyvästä
muutoksesta.
Mistä löytyy se kruununjalokivi, joka muuttaa suunnan? Poistaa kurimuksen, jolla
vedätettiin suomalaisesta
yhteiskunnasta löysät pois ja saatiin aikaiseksi äkkirikastuminen mutta myös loputon köyhtyminen.
Suomi ei ole toipunut vieläkään konsensuksen aikaisista tulonsiirroista. Itse asiassa
tulonsiirrot ja yli varojen
eläminen jatkuvat edelleen.
Nykyinen tilanne on osoitus siitä, mitä vastuuttomalla tulonjakopolitiikalla saadaan aikaiseksi. Suomessa työmarkkinajärjestöt ovat näyttäneet mahtinsa.
Mahtinsa ovat näyttäneet myös muut palkitsemisjärjestelmät.
Edunsaajan kannalta hyvinvointi on tietenkin hyvä asia, mutta sillä ei ratkaista ongelmia.
Ylisuuret etuudet paisuttavat kulutus- ja hyvinvointiyhteiskuntaa, mutta kansallinen
menestyminen on aivan eri asia. Yli varojen eläminen tarkoittaa kurjistumista, näivettymistä
ja ahdinkoa. Näin on käynyt
monessa Euroopan maassa. Myös suomalaisten oma piikki on koko ajan auki.
Suomalaisten etuna ovat
runsaat luonnonvarat, joiden turvin on onnistuttu paremmin. Nekään eivät kuitenkaan ole riittäneet, vaan liiallinen ahneus
on sokaissut, ja Suomi on
menettämässä otettaan.
Suomessa rahaa on käytetty viljalti muuhun kuin taloutta
ja yhteiskuntaa hyödyttäviin tarkoituksiin. Siinä valossa kilpailukykyisen tulosopimuksen vastustaminen, saatikka velkarahalla elvyttäminen tai katteettoman rahan kierrättäminen, tuntuvat vierailta ajatuksilta, elleivät peräti hölmöläisten
automaatilta.
Menestyä voi muutenkin.
Palkansaajan on tunnettava
vastuunsa. On pidettävä huolta
tasapuolisesta tulonjakopolitiikasta sekä kilpailukyvyn säilyttämisestä. Yhteiskunnalle on kohtalokasta maksaa ylisuuria etuuksia ja ylivoimaisiksi
muodostuvia turvaverkkoja.
Lyhyellä tai keskipitkällä aikavälillä konsensuksen kaltainen vedätys voi vielä onnistua, mutta
pitkällä aikavälillä puntit menevät tasan. Siitä pitävät huolen äänestäjät. Ahneuden sijaan nyt vaaditaan rohkeutta ratkaisuille, jotka tekevät kipeää, mutta jotka ovat edellytys hyvinvoinnille.
Konsensus menestyi integraation avaamien markkinoiden
ja iskussa olleen teollisuuden ansiosta erinomaisesti. Rahasampo jauhoi Suomen ulos
lamasta ja kansakunnan ennennäkemättömään menestykseen, mutta myös uuteen ahdinkoon.
Kohtuus ei riittänyt suomalaisille, vaan vaadittiin enemmän. Ylisuuret palkankorotukset ja niihin sisältyvät tulonsiirrot ovat myrkkyä kilpailukyvylle ja kansantaloudelle. Maltillinen linja olisi turvannut paremmin teollisuuden alasajosta ja metsien kasvun lähes 50 prosentin ylijäämästä.
On aiheellista kysyä, oliko
niin sanottu luova tuho sittenkään se paras vaihtoehto tilanteessa, jolloin esimerkiksi
metsät ovat käytön puutteessa muuttumassa reservaateiksi?
Kestääkö yhteiskunta vielä kauan ylisuuria etuuksia ja ylivoimaisiksi muodostuvia turvaverkkoja ilman, että kurssia tarvitsee toden teolla muuttaa?
Perinteisesti ylisuuria
palkkaratkaisuja on korotettu
vielä iltalypsyllä. Etuutta on haettu ja myös saatu lainsäädännön kautta.
Muun muassa vanhaan mhy-lakiin sisältyy kirjaus, jolla metsänhakkuuoikeus rajataan metsänomistajien ulkopuolelle. Lain mukaan metsänomistajat eivät voi valtuuttaa (laki sallii vain rajoitetusti) Metsänhoitoyhdistystä käyttämään hakkuuoikeuttaan. Lain mukaan hakkuuoikeus kuulu kilpailijalle, eli metsäteollisuudelle, joka on monopoliasemassa käyttänyt hakkuuoikeutta hyväkseen ja nauttii vielä mhy-lain suojaa.
Myös vanha Metsälaki ja
Kemera-lainsäädäntö, joihin
sisältyy metsänomistajan
oikeuksien rajoittamista, on laadittu perinteisen infrastruktuurin ja metsien logistiikkapalvelujen varaan.
Uudessa mhy-laissa kilpailua
koskevat rajoitteet, myös
metsänhakkuuoikeutta koskeva,
ovat nyt poistumassa. Muutos
tulee avaamaan uusia mahdollisuuksia metsänomistajien hallinnoimalle Metsänhoitoyhdistykselle, sekä uudentyyppiselle yhteistoiminnalle.
Myös Metsälakiin on tulossa muutoksia. Metsänomistajien kaipaama niin sanottu jatkuva kasvatus, tullaan hyväksymään virallisesti yhdeksi metsänkäsittely menetelmäksi.
Kieltämättä nyt toteutuva lainsäädännön uudistaminen tulee poistamaan metsäsektoria
kauan vaivanneita lukkiutuneita
tekijöitä, jotka olivat ahneuksissaan konsensuksen agendalle lanseerattuja ja etuuksiksi
tarkoitettuja.
Näin konsensuksen hullujen vuosien toimet osittaisesta
kansallistamisesta toteutuivat,
mutta niin toteutuivat myös kansallistamisen kielteiset
vaikutukset, alijäämät ja yhteiskunnallinen ahdinko.
Nyt tarvitaan poliittista
reviirien kunnioittamista ja marginaalien tarkentamista,
että unelmat helposta rahasta ja äkkirikastumisesta voidaan heittää. On saatava rattaat
pyörimään ja puu kulkemaan
tavalla, johon ei sisälly hyötymistarkoituksessa ideologisia tai institutionaalisia valtapyrkimyksiä. Vallankin, jos niitä
kohdistetaan toiselle osapuolelle elintärkeään elinkeinoon, kansantalouteen tai teollisuuden menestymiseen.
Nyt elettävässä ajassa on
hyvää, että näitä raadollisuudessaan uskomattomia rakenteita ollaan purkamassa. Se on ainakin varmaa, että niitä ollaan avaamassa uuden tyyppiselle yhteistoiminnalle.
Uuteen nousuun on päästävä normaalin demokratian ja
normaalin kilpailulainsäädännön
kautta.
RAIMO TALJA
Kirjoittaja on metsätaloustuottaja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
