Jättirekat saapuivat Suomen maanteille
KAUHAVA (MT)
Vuonna 2013 ylin sallittu yhdistelmärekan kokonaispaino nostettiin 60 tonnista 76 tonniin ja ylin sallittu korkeus 4,2 metristä 4,4 metriin.
Samalla Suomessa alettiin antaa 2013 poikkeuslupia erikoispitkien ja -painavien yhdistelmärekkojen ajamiseen.
HCT-rekkoja (high capacity transport) on otettu kokeiluluonteisesti käyttöön tietyillä maantiereiteillä Helsingin ja Oulun välillä sekä Etelä- ja Kaakkois-Suomessa.
”Painavien yhdistelmien toiminta laajenee Suomessa vauhdilla. Haasteena on, miten terminaalitoiminnot ja huolto saadaan tukemaan suurten yhdistelmien tehokasta toimintaa”, Trafin yksikköpäällikkö Otto Lahti toteaa.
Maan poliittinen johto on linjannut, että viranomaisten pitää sallia erilaisia kokeiluja, jos niillä tavoitellaan elinkeinoelämän kilpailukyvyn parantamista.
”Kuljetusyrityksillä olisi halua laajentaa kokeiluja heti.”
UPM:n aluehankintapäällikkö Janne Kukkura katsoo, että HCT-rekkoja tarvitaan tehostamaan metsäteollisuuden logistiikkaa.
”Kuljetustehokkuus alemmalla sekä päätieverkostolla paranee. Ajoneuvouudistus tukee metsäteollisuuden kilpailukykyä”, Kukkura toteaa.
Toisaalta entistä raskaammat ja suuremmat rekat lisäävät haasteita tienpitoon.
”Hallituksen myöntämä 600 euron lisärahoitus perusväylänpitoon on tervetullutta. Teiden korjausvelkaa saadaan nyt taitettua, mutta tämä ei missään tapauksessa riitä kaikkien tarvittavien väylien kunnostamiseen”, A-Katsastus Oy:n kouluttaja Ari Toivanen sanoo.
”Vastaavan lisärahoituksen olisi jatkuttava 15–20 vuotta, koska korjausvelkaa on päässyt kertymään niin hirveästi vuosien aikana”, Toivanen korostaa.
Kuljetusalan ammattilaisten Painavat yhdistelmät -seminaari pidettiin perjantaina Kauhavan Alahärmässä.
Seminaari sisältyi kaksipäiväiseen kuljetusalan Power Truck Show 2015 -tapahtumaan.
Jukka Koivula
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
