Rekut reissaavat vähän miten sattuu
Tämä oudon valoisa ja ajoittain jopa lämmin vuodenaika saa suomalaisen kaivautumaan kotikolostaan esiin ja reissuun. Isolla osalla suomalaisista on koira, niinpä myös monet koirat matkustavat kesäaikaan tavallista enemmän.
Lemmikkien turvallinen kuljettaminen on harmillisen vähän esillä julkisuudessa.
Kukaan meistä ei lähde ajamaan liikenteeseen kolaria. Tilastojen valossa onnettomuuksia kuitenkin sattuu. Siksi on aina yhtä käsittämätöntä nähdä liikenteessä auto, jonka hattuhyllyllä loikoilee koira. Kun sieltä näkee maisemat paremmin, moni perustelee kuljetustapaa.
Siinä sitä sitten onkin ihmeteltävää, kun koira joku kerta joutuu katselemaan maisemia tuulilasin kautta, ellei maisemien katselu pysähdy omistajan niskaan.
Asetuksessa eläinten kuljetuksesta määrätään hyvin vähän lemmikkien kuljettamisesta. Oikeastaan ainoassa suoraan lemmikkien kuljettamiseen kohdistuvassa kohdassa todetaan, että eläintä ei saa kuljettaa henkilöauton umpinaisessa tavaratilassa.
Liikenneturvan ohjeen mukaan ihmiset, koirat sekä tavarat on sijoitettava ja kiinnitettävä ajon aikana niin, että ne eivät häiritse kuljettajaa. Lemmikki ei myöskään saa ajon aikana olla kuljettajan sylissä.
Farmariauto on tyypillinen kulkupeli monessa koiraperheessä. Kun lomamatkalle lähdetään koko perheen voimin ja matkatavaroita on paljon, tingitään koiran matkustustilasta.
Asetuksessa eläinten kuljetuksesta ohjeistetaan, että eläimen kanssa kuljetusvälineessä kuljetettava kuorma pitäisi sijoittaa ja kiinnittää niin, että eläinten vahingoittumisen vaara estyy.
Niin varmaan pitäisi, toteaa moni autoaan pakkaava koiranomistaja. Jos tilasta on tingittävä, ei pitäisi kuitenkaan tinkiä kuorman hyvästä kiinnityksestä.
Koiratarvikeliikkeissä myydään hyvin monenlaisia tuotteita turvalliseen matkustamiseen. Koska tarkempia määräyksiä tai standardeja tuotteille ei ole, on kuluttaja markkinoiden ja puskaradion armoilla.
Turvavyö on tarpeen, jos kuljettaa koiraa penkillä. Osa markkinoilla olevista turvavöistä on kaikkea muuta kuin turvallisia. Jo käsikopelolla tuntee, että niiden kiinnitykset tuskin pysyisivät koiran yllä äkkijarrutuksessa.
Monet takapenkin ja tavaratilan väliin tarkoitetut koirakalterit ovat yleismalleja, joiden pitäisi sopia lähes kaikkiin automalleihin. Kuinka moni farmariauton omistaja on selvittänyt, onko oman auton koirakalteri kolaritestattu? Sellaisiakin markkinoilla on, vaikkakin vähemmistönä.
Matkustamisessa pitäisi muistaa nauttia myös matkalla olosta, eikä vain kaasuttaa lähtöpisteestä päätepisteeseen.
Matkanteko huoltoasemilla, alennusmyynneissä ja huvittelupaikoissa pysähdellen on liian usein kärsimystä lemmikeille. Autoon suljettujen tai naurettavan vähän raollaan olevien ikkunoiden taakse jätettyjä koiria näkee järkyttävän paljon.
Onko kyse välinpitämättömyydestä tai ymmärtämättömyydestä, en tiedä, eikä sillä ole mitään väliä. Ruotsin Kennelliiton mittauksessa parinkymmenen celsiusasteen ulkolämpötila lämmitti auton sisältä yli viiteenkymmeneen asteeseen tunnissa. Kuumemmalla kelillä vielä nopeammin vielä kuumemmaksi.
Ethän anna kenenkään koiran paistua autoon?
sari.penttinen@
maaseuduntulevaisuus.fi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
