Puuöljy toisiroiman hyödynkansantaloudelle
Mikäli puupohjaisella biokaasulla ja -öljyllä korvattaisiin seitsemän terawattituntia tuontimaakaasua tai dieselöljyä, välittömiä työpaikkoja tulisi noin 3 000. Enimmäkseen ne syntyisivät maaseutualueille, jossa muuta työtä on vähän, vanhempi asiantuntija Maija Aho Gaia Consultingista on selvittänyt.
Puudiesel ja -kaasu toisivat tuloa Suomeen noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Nykyisin lähinnä valtio hyötyy tuontienergian verotuloina 300 miljoonaa euroa, loppuhyöty valuu ulkomaille.
”Biokaasun tai -öljyn tuottaminen ei ole yrityksille toistaiseksi kovin kannattavaa, vaikka menetelmät kehittyvät. Kansan- ja aluetalouden kannalta hyöty olisi kuitenkin niin huomattava, että yritysten investointien nykyistä voimakkaampaa tukemista tulisi harkita”, toimialapäällikkö Tage Fredriksson Bioenergia ry:stä toteaa.
Nykyisin Fortum tuottaa pyrolyysi- eli kuumentamismenetelmällä bioöljyä puusta Joensuussa.
Gaian mukaan biokaasun puunhankinta, tuotanto, kaasutuslaitoksen rakentaminen ja jalostus toisivat Suomeen yli 600 uutta välitöntä työpaikkaa, kun kaasua tuotettaisiin 2,2 terawattituntia vuodessa eli seitsemän prosenttia Suomen maakaasun käytöstä. Hiilidioksidipäästöt vähenisivät vuosittain 430 000 tonnilla.
Bioöljyyn liittyvä puunhankinta, tuotanto ja jatkojalostus työllistäisivät suoraan 2 160 henkeä, kun tuotettavan uusiutuvan dieselin määrä olisi viisi terawattituntia eli parikymmentä prosenttia Suomessa käytetystä dieselistä.
Bioenergia ry:n on tehnyt Puolet suomalaista -laskelman, jonka mukaan Suomen on mahdollista tuottaa kustannustehokkaasti yli puolet tarvitsemastaan energiasta kotimaasta vuoteen 2030 mennessä, Bioenergian toimitusjohtaja Jyrki Peisa sanoo.
Mukana on uusiutuvien lisäksi hitaasti uusiutuva turve.
Suomeen syntyisi 4,5 miljardin investoinnit, kun nykyinen 35 prosentin omavaraisuus nousisi puoleen. Bioenergia-alalle tulisi 15 000 uutta työpaikkaa ja Suomen tuontienergian vuosittainen lasku pienenisi seitsemästä neljään miljardiin.
Laskelmassa kaavaillaan, että liikenteen polttoaineita ja biokaasua koskevaa jakeluvelvoitetta tulee nostaa, lisätä investointitukea biojalostamoille ja lämpöyrittäjyydelle, nopeuttaa investointilupia ja lisätä tutkimusrahoitusta.
JOUKO KYYTSÖNEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
