Kylmyys ja sisälämmitin lyhentävätsähköauton ajomatkaa jopa puolet
Kylmä ilma ja auton sisälämmittimen käyttö saattavat lyhentää todellista ajomatkaa jopa puoleen siitä, mitä autolle luvataan normaalioloissa, johtava tutkija Juhani Laurikko VTT:ltä arvioi.
Esimerkiksi ilmanvastus on 20 asteen pakkaskelillä 10 prosenttia suurempi kuin kesällä ja sohjolumisen tien vierintävastus jopa 40 prosenttia suurempi kuin puhtaan asvaltin.
Kylmä hidastaa myös akkujen latausta. Sen sijaan energiaa akuista saa saman verran kuin lämpöisissä oloissa.
Sähköautoa joudutaan lämmittämään akkuun varastoidulla sähköllä. Lämmitysjärjestelmät paranevat kuitenkin koko ajan, esimerkiksi Nissan Leaf -sähköauton ilmalämpöpumppu-järjestelmä on valmistajan mukaan jopa 70 prosenttia taloudellisempi kuin vanha, Laurikko kertoo.
Suomi, Ruotsi, Norja ja Islanti ovat kehittämässä Rekkevidde-hankkeessa Pohjoismaiden oloja kuvastavaa testausmenettelyä sähköautoille.
”Sähköbussit kehittyvät hillitöntä kyytiä. Suomessa niitä on arkikäytössä kaupunkiliikenteessä jo parin vuoden päästä”, Veolia Transport Finlandin kehitysjohtaja Sami Ojamo uskoo.
Hänen mukaansa bussit kelpaavat mihin tahansa kaupunkiin tai taajamaan, jossa on kaupunkiliikennettä. Sen sijaan pitemmille matkoille bussit eivät sovellu, koska niiden kantama on lyhyt.
Kaupungeissa busseja voidaan ladata pääasiassa kahdella tavalla: pääteasemilla pikalatauksin tai varikolla pitempää, parinsadan kilometrin toimintaa varten.
VTT on tutkinut sähköisiä linja-autoja eBus-hankkeessa testilinjalla Espoossa. Ensimmäisenä talvena 2012 portugalilaisen Caetano-bussin heikkoudet selvisivät, kylmyys vei akuista tehon.
Nyt sähköbussia on uusittu. Ojamon mukaan toimien riittävyys paljastuu, kun uudet pakkaset tulevat. ”Odotukset ovat suuret, sillä auto on tänä syksynä toiminut paremmin kuin koskaan.”
Caetanon lisäksi kokeillaan kiinalaisia BYD- ja Ebusco -busseja.
JOUKO KYYTSÖNEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
