Rahaa vain osaan korjauksista
OULU (MT)
Tienpitäjä tuntee siltojen ongelman, mutta rahaa riittävän nopeisiin korjauksiin ei ole.
Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen suunnitteluyksikön päällikkö Risto Leppänen sanoo, että hänen alueellaan voidaan peruskorjata ensi vuonna pari siltaa ja tehdä pienempiä kunnostuksia muutamaan muuhun. Tarve olisi kuitenkin moninkertainen.
Painorajoitteisia siltoja oli Pohjois-Pohjanmaalla ennen lain muutosta parikymmentä – nyt 60–70. Lisäksi rajoituksia on vielä joidenkin siltojen alituksissa.
Uudet painorajoitukset tulivat voimaan niin pikaisesti, että edes kaikkia rajoitusmerkkejä ei ole taidettu ehtiä viedä paikoilleen.
Painorajoitus onkin ely-keskuksen pääasiallinen keino uusiin painorajoihin sopeuduttaessa.
Tieinsinööri Pirkko Telkkälä sanoo, että rajoitusmerkit kannattaa lukea tarkasti: 35 tonnin merkki tarkoittaa ajoneuvokohtaista enimmäispainoa. Jos yhdistelmän painoa ei ole erikseen rajoitettu, yhdistelmä saa silloin painaa 70 tonnia.
Myös akseli- ja telipainojen rajoitukset pitää tietysti ottaa huomioon.
Siltojen huono kunto ja siitä johtuva painorajoitettujen siltojen määrän raju kasvu haittaavat metsätalouden kuljetuksia ja työkoneiden siirtoja työmaille, toteaa myös Koneyrittäjäin liitto.
Samalla menetetään hyödyt, joita tavoiteltiin ajoneuvojen kokonaispainojen kasvattamisella. Siltojen kunnostaminen vaatii nopeita toimia ja rahoitusta.
Raskaiden ajoneuvojen sallittuja kokonaispainoja korotettiin lokakuun alusta. Yhdistelmäajoneuvojen suurin sallittu paino nousi 76 tonniin. Painoja nostettiin kuljetusten tehostamiseksi.
JOUKO RÖNKKÖ
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
