Frankfurtissa esiteltiin autoja kuin skandaalia ei olisikaan
Volkswagen esitteli Frankfurtissa näyttävästi Passatin R-line- ja GTE-malleja. R-line on urheilullinen malli ja GTE on uusi ladattava hybridi. Aimo Vainio Kuva: Viestilehtien arkistoFrankfurt, Saksa (MT)
Syvä hiljaisuus. Niin Volkswagenin osastolla Frankfurtin autonäyttelyssä kommentoitiin reilun viikon vellonutta päästöskandaalia, jonka ytimessä autokonserni on.
Volkkarin henkilökunta ei kommentoinut skandaalia millään lailla.
Autoja sen sijaan esiteltiin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Osaston kymmeniä autoja, Passateja, Golfeja ja Beetlejä – juuri niitä malleja, joiden vuosien 2009–2015 dieselmoottoreissa huijauskoodi on – piirittivät sadat ihmiset.
Pieniä kulutus- ja päästölukuja esiteltiin näyttävästi.
Volkswagen on luvannut selvittää skandaalin perinpohjaisesti. Yhtiö vakuuttaa, ettei päästöjä väärentävää ohjelmaa ole enää uusissa autoissa.
Ehkä näyttelykansa uskoi, sillä helsinkiläisen Johan Kelomäen mielestä tunnelma Volkkarin osastolla oli entisellään.
”Tunnelmassa ei ollut minkäänlaista muutosta aikaisempiin vuosiin. Olen viitenä kuutena vuonna käynyt täällä”, Kelomäki sanoo.
Hän vieraili osastolla lauantaina. Viimeisenä näyttelypäivänä sunnuntaina sisäänpääsyä halliin jonotettiin.
Silti Volkswagenin uudella toimitusjohtajalla Matthias Müllerilla riittää työsarkaa.
Huijausohjelma on 11 miljoonassa konsernin autossa. Autoista viisi miljoonaa on Volkswageneita.
Ohjelma voi löytyä Passatin, Golfin, Jetan ja Beetlen lisäksi myös Transportereista ja Caddyista.
Audeja on 2,1 miljoonaa ja Škodia 1,2 miljoonaa.
Müllerin edeltäjää Martin Winterkornia vastaan nostettiin maanantaina rikossyyte.
Osakekurssi laski maanantaina seitsemän prosenttia ja lasku jatkui tiistaina. Laskua on yli 60 prosenttia kevään huipusta.
Huijausmoottereiden typenoksidipäästöt ovat pahimmillaan kymmeniä kertoja testituloksia suuremmat.
Auton omistaja ei voi tietää, onko sellainen omassa autossa.
Niitä voi olla 1,6- tai 2,0-litraisissa diesel Volkswageneissa, Audeissa, Škodissa tai Seateissa.
Saksan viranomaiset vaativat suunnitelmaa, jolla autot muutetaan vaatimusten mukaiseksi.
Samaa vaatii liikenteen turvallisuusvirasto Trafi Suomessa. Korjattavia autoja voi Suomessa olla kymmeniä tuhansia.
Volkswagen on luvannut korjaussuunnitelman pian.
Autojen verotukseen Suomessa skandaali ei vaikuta, sillä hiilidioksidipäästöt eivät muutu.
Niukka kommentointi jatkui muillakin osastoilla. Volkswagenille ei ole varaa viisastella, sillä muutkin merkit voivat joutua suurennuslasin alle.
EU:n komission uhkaama päästötarkastusten kiristäminen ainakin koskee jokaista merkkiä.
Jupakka voi vielä vaikuttaa kilpailuun moottoreiden polttoaineesta. Euroopassa on keskitytty dieseliin, jonka maine on nyt vaakalaudalla.
Dieselin etu on pienempi kulutus, mutta japanilaiset hybridimallit ovat syöneet etua. Yhdysvalloissa ajetaan bensalla. Ja tuloaan tekee myös sähköauto.
Frankfurtin autonäyttelyä pidetään saksalaisten merkkien näyteikkunana.
Se pitää siinä mielessä paikkaansa, että niillä on suuret ja kauniit osastot lähellä pääsisäänkäyntiä.
Ulkomaisia merkkejä tungetaan halleihin kauas ulkokehälle.
Sieltä löytyi kuitenkin tavallista autoa etsivälle kiinnostavimpia uutuuksia.
Erityisesti Renaultin Lagunan seuraaja Talisman keräsi huomiota.
Auton ulkomuoto on riittävän yksikertainen, jotta se voi olla tyylikäs.
Sama yksinkertaisuus jatkuu ohjaamossa. Keskikonsolissa on vain muutamia nappeja.
Aimo Vainio
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
