Kotimaista pöytäänja pukin konttiin
Edessä on viimeinen joulua edeltävä viikonloppu. Vaikka jouluun liittyviä ostoksia on toki jo tehty, on viikonloppuna ja alkuviikosta vielä paljon väkeä ostoksilla.
Kuluva vuosi on ollut Suomelle ja suomalaisille taloudellisesti raskas, eikä taloudessa ei ole vieläkään näköpiirissä muutosta parempaan. Talousongelmista huolimatta jouluna halutaan muistaa lähimmäisiä lahjoilla ja laittaa joulupöytään perinteisiä herkkuja.
Vaikka kotimaisten tuotteiden ja palvelujen suosiminen on aina tärkeää, on sen merkitys nyt erityisen suuri.
Kotimainen kysyntä pystyi pitämään talouskasvua pitkään yllä. Kuluvan vuoden aikana myös kotimainen kysyntä on hiipunut ja talouskasvu on painumassa jälleen miinukselle. Tämä näkyy muun muassa kaupan ja palvelujen työpaikkojen katona.
Kaupan liiton arvion mukaan joulukauppa vähenee viime vuoden tapaan 1,5 prosenttia. Laskun ennakoidaan jatkuvan myös ensi vuonna. Alan työpaikkojen arvioidaan vähenevän tänä ja ensi vuonna yhteensä 9 000.
Joulu on kuitenkin kaupalle merkittävä sesonki, koska kaupan myynti on joulukuussa noin neljänneksen muita kuukausia suurempi. Joidenkin erikoiskauppojen myynti saattaa jopa moninkertaistua.
Huolimatta siitä, että suomalaisten rahakäyttö jouluostoksiin on vähentymässä, jouluun halutaan panostaa.
Nordean marraskuussa teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät jouluun liittyviin ostoksiin tänä vuonna yhteensä 517 euroa henkeä kohti. Lahjoja ostetaan keskimäärin 311 eurolla. Ruokaan, koristeisiin ja muihin joulun kuluihin käytetään 242 euroa.
Suomen talouden ja työllisyyden kannalta on erittäin tärkeää, että kuluttajat ostaisivat joulunakin mahdollisimman paljon kotimaisia tuotteita ja palveluja. Suomalaisesta työstä vastuu on jokaisella, ei vain poliitikoilla. Pienilläkin valinnoilla on suuri merkitys.
Suomalaisen Työn Liitto on yhdessä elintarvike- ja käyttötavarateollisuuden sekä K-kauppojen kanssa kampanjoinut kuluvan vuoden ajan kotimaisen työn puolesta. Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan tarkoituksena on muistuttaa arjen jokapäiväisten ostospäätösten vaikutuksesta suomalaisten työllisyyteen.
Liiton laskelmien mukaan Suomeen syntyisi 10 000 uuttaa työpaikkaa, jos jokainen ostaisi kuukaudessa kymmenellä eurolla enemmän suomalaisia tuotteita ja palveluja.
Kotimaisten tuotteiden suosio on Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtajan Tero Lausalan mukaan kasvanut jo muutaman vuoden ajan. Venäjän talouspakotteet ovat lisänneet suomalaisten tuotteiden suosimista entisestään. Tämä näkyy Lausalan mielestä parhaiten ruokakaupassa.
On hyvä, että kuluttajat ymmärtävät entistä paremmin kotimaisen ruuan merkityksen. Joulu on ruuan juhlaa ja kotimainen ruoka joulupöydässä on myös turvallinen valinta.
Ylen MOT-ohjelman teettämissä testeissä suomalaisista sianlihavalmisteista ei löytynyt antibiooteille vastustuskykyistä MRSA-bakteeria. Tuontilihasta bakteeria sen sijaan löytyi.
Kotimaiset tuotteet ovat myös kaupan etu. Kaupalla on myös vastuunsa siitä, että myynnissä oleva ruoka on turvallista.
Kotimaisen vaihtoehdon valitseminen lahjakonttiin ja joulupöytään on laajavaikutteinen arvovalinta. Mitä suurempi on meidän kaikkien jättämä sinivalkoinen jalanjälki, sitä enemmän suomalaisilla on työtä.
Ei se sen monimutkaisempaa ole. Annetaan toisillemme yhteinen lahja.
Kotimainen ruoka
joulupöydässä on
turvallinen valinta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
