Tornion ja Turun kaasu-hankkeet yhteistyöhön
Nesteytetyn maakaasun (lng) varastoja Tornioon ja Turkuun rakentavat Manga ja Gasum aikovat tehdä yhteistyötä kustannusten säästämiseksi kaasua kuljettavien laivojen ja kaasun hankinnassa ja kuljetuksessa.
Tavoitteena on aloittaa lng:n laivaukset vuosien 2015–2016 aikana.
Tornio Manga LNG suunnittelee lng:n tuontiterminaalia Tornion Röyttään, Gasum Turun Pansioon. Tornion lng-varaston koko on 50 000–70 000 kuutiota, Turun 20 000 kuutiota.
Tornion terminaalin kustannukseksi on arvioitu 100–150 miljoonaa ja Turun 20 miljoonaa euroa.
Turun ja Tornion varastot ovat melko pieniä Gasumin Inkooseen tai Porvooseen suunnitteleman suuren lng-terminaalin rinnalla, jonka koko on 300 000 kuutiota. Investointi maksaisi 200–400 miljoonaa euroa.
Suurterminaali on osa EU:n rahoittamaa hanketta, jonka tavoitteena on yhdistää Baltian maiden ja Suomen kaasuverkot Eurooppaan. Viron ja Suomen välille rakennettaisiin kaasuputki ja Itämeren itärannikolle suuri lng-terminaali.
Viro haluaisi rakentaa terminaalin Paldiskiin.
Suomi ja Viro eivät viime viikolle asti kestäneissä neuvotteluissa päässeet sopimukseen varaston sijoituspaikasta, joten asia jäi EU:n päätettäväksi.
Laivoilla esimerkiksi Inkooseen rakennettavaan uuteen terminaaliin tuotava lng höyrytettäisiin ensin kaasumaiseksi, jolloin se pystytään siirtämään putkia pitkin eteenpäin sisämaahan teollisuudelle tai putkea pitkin Viroon tai nestemäisenä laivojen käyttöön.
Lng-terminaali vähentäisi Suomen ja Baltian riippuvuutta venäläisestä maakaasusta.
Tornion Röytän Manga-hankkeessa ovat mukana Outokumpu, Rautaruukki ja EPV Energia sekä ruotsalainen LKAB. Kaasua voitaisiin käyttää teollisuudessa, energiantuotannossa ja laivaliikenteessä.
Satamaan rakennettaisiin lng-laivojen vastaanotto-, purku ja täyttöasemat, nestemäisen maakaasun höyrystyslaitteistot, varastosäiliö ja putket Röytän teollisuusalueelle ja autolastausterminaali säiliöautoille.
Torniosta lng kuljetetaan säiliöautoilla tai junilla Pohjois-Suomeen ja Pohjois-Ruotsiin.
Turun Pansiossa lng:n jakelu on määrä aloittaa vuoden 2015 lopulla, Tornion Röytässä vuonna 2016.
Viking Line on alkanut selvittää maakaasun käyttöä polttoaineena myös vanhoissa laivoissaan, koska lng:stä on saatu hyviä kokemuksia uuden Viking Grace -aluksen polttoaineena. Vanhojen alusten muuttaminen kaasukäyttöiseksi on kuitenkin kallista.
JOUKO KYYTSÖNEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
