Paperilehden suosio säilyy
Suomalaisista 92 prosenttia lukee paperista sanoma- tai aikakauslehteä viikoittain. Lehtien lukeminen lukulaitteilla ja matkapuhelimilla yleistyy, mutta painetusta lehdestä luopuvia on vähän.
Kansallisen mediatutkimuksen (KMT) mukaan lehteä lukee tietokoneella viikoittain 59 prosenttia, matkapuhelimella 23 prosenttia ja lukulaitteella 11 prosenttia suomalaisista.
Matkapuhelin- ja lukulaitelukijoiden määrä nousee nopeasti, sillä vuoden 2011 alkupuoliskolla puhelinlukijoita oli kahdeksan prosenttia ja lukulaitetta käytti vain prosentti.
Tutkimuksessa selvitettiin myös lehtien lukijamäärät. Maaseudun Tulevaisuus on tilattavista sanomalehdistä edelleen Suomen toiseksi luetuin. Lehdellä on nyt 313 000 lukijaa, kun heitä edellisessä tutkimuksessa (KMT 2012) oli 323 000. Kantri-kuukausiliitteellä on 197 000 lukijaa (205 000).
Suomen suurin tilattava sanomalehti on Helsingin Sanomat 849 000 lukijallaan, määrä laski edellisestä tutkimuksesta 10 000:lla.
Iltapäivälehdet menettivät lukijoitaan: Ilta-Sanomien lukijamäärä laski 6,3 ja Iltalehden 6,9 prosenttiyksikköä. Ilta-Sanomilla on 540 000 (576 000) ja Iltalehdellä 496 000 (533 000) lukijaa.
KMT:n mukaan suomalaiset ovat selvästi valmiimpia maksamaan painetuista lehdistä ja niiden sisällöstä kuin televisiokanavista tai kanavapaketeista.
Suomalaisista 75 prosenttia tilaa, ostaa tai harkitsee tilaavansa painetun sanomalehden. Aikakauslehtien kohdalla vastaava luku on 71 prosenttia ja televisiokanavien kohdalla 33 prosenttia.
Kansallisen mediatutkimuksen teettää Levikintarkastus Oy, joka järjestää sen yhdessä TNS Gallupin kanssa. Tiedonkeruujakso oli 1.7.2012–30.6.2013.
MT
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
