Kaupan merkeillä menekkiä Euroopassa
Kaupan omat tuotemerkit ovat kahmineet markkinaosuuksia ympäri Eurooppaa: osuus on kasvanut 14 maassa 20:sta, kertoo kansainvälinen kaupan tuotemerkkien valmistajien järjestö PLMA vuosikirjassaan.
Eniten kaupan merkit eli private label tuotteet ovat kirineet Sveitsissä ja Espanjassa. Molemmissa maissa niiden hallussa on yli puolet markkinoista, kertoo Nielsenin tietoihin perustuva vuosikirja.
Britanniassa, Belgiassa, Portugalissa, Saksassa ja Itävallassa merkit ovat vallanneet markkinoista noin neljäkymmentä prosenttia.
Huonosti ei mene muuallakaan Euroopassa. Kaupan omat merkit hallitsevat kolmasosaa markkinoista Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Tsekissä, Slovakiassa ja Unkarissa sekä Ranskassa.
Viidennekseen on ylletty Italiassa, Turkissa ja Kreikassa.
Vähittäiskaupan brändien myynnin arvolla mitattuna kaupan merkeillä on hallussaan 40 prosenttia markkinoista Britanniassa, Espanjassa ja Sveitsissä.
Maija Ala-Siurua
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
