S-ryhmän halpuutus lisäsikotimaisen ruuan osuutta
S-ryhmän halpuutuskampanja on lisännyt ketjun myymien tuotteiden kotimaisuutta. Asiakasmäärä on kasvanut neljä prosenttia.
”Teemme työtä, jotta kotimaisuusaste nousee. Numerot osoittavat, että tässä on onnistuttu”, marketkaupan johtaja Jukka Ojapelto SOK:sta sanoo.
Ryhmä ei ole vetämässä tuottajia suututtaneita mainoksiaan pois. ”Tietysti aina, jos on tahattomastikin loukannut jonkun tunteita, on kohteliasta pahoitella”, markkinointijohtaja Veli-Pekka Ääri myöntää.
Usean tutkimuslaitoksen mukaan kaupan osuus ruuan hinnasta on viime vuosina kasvanut ja tuottajan osuus pienentynyt.
S-ryhmän halpuutuksen ovat mahdollistaneet jo pari vuotta laskeneet tuottajahinnat, PTT:n maatalousekonomisti Kyösti Arovuori laskee.
Nyt halpuutus estää tuottajahintojen nousua, jolle olisi välitön tarve, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoo.
Tuottajajärjestössä ei suunnitella järjestöllisiä toimenpiteitä S-ryhmän mainontaa vastaan. Yksittäiset jäsenet sen sijaan ovat eronneet osuuskaupoista ja leikelleet korttejaan.
Sivu 7
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
