päivän punkti Tenonvene
Suomesta on jälleen löytynyt ongelma. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on huomannut, että Tenojoella soudellaan puuveneillä, joita EU ei ole hyväksynyt.
Virasto toteaa, että soutajilta puuttuu merenkulun tutkinto. Veneet ovat vaarallisia, kun niitä ei ole testattu.
Veneitä Tenolla on testailtu vasta vaivaiset pari tuhatta vuotta. Se ei riitä Trafille ja EU:lle.
Kalastus sisältää riskejä, varsinkin jos virveliin sattuu nappaamaan vähän isompi lohi. Eikä veneessä ole edes turvavöitä.
Kansalaisten turvallisuuden takia veneet on varustettava lisäksi hytillä, vesivessalla, ponttoneilla, pelastuslautalla, sumusireeneillä ja paukkuliiveillä. Kalastajan on käytettävä kypärää ja turvasaappaita. Soutajalla on oltava valtamerilaivan kapteenin paperit.
Veneasia osoittaa, että Utsjoki on edelleen valtiovallan erityisessä suojeluksessa. Edellisen kerran Helsingin herrat kiinnostuivat kunnasta vain kolmetoista vuotta sitten. Silloin ratkaistiin koko EU:ta kuohuttanut kysymys ruijannokiperhosen (Erebia medusa) levähtämispaikoista.
Brysselissä oli huomattu, että Naturassa ei ollut riittävästi levähdyspaikkoja nokiperhoselle. EU lähetti Suomelle asiasta nootin. Helsingistä lennätettiin Utsjoelle ympäristöministeriön korkean tason valtuuskunta.
Ministeriön virkamiehet tiukkasivat kunnanisiltä, miksi kunnassa ei ole varattu riittävästi suojelualueita perhosta varten. Kunnanisät myönsivät, että suojelun kanssa on todella ongelmia.
Vaikka kuinka yritti, oli vaikea lisätä suojelualueita. Kunnan pinta-alasta oli näet Naturassa jo 86 prosenttia.
Ja sitä paitsi ihminenkin oli Utsjoella harvinaisempi laji kuin nokiperhonen.
Tenonveneen turvallisuusprojekti avaa uusia näkymiä työllisyydelle. Toimintaa valvomaan tarvitaan paljon uusia virkamiehiä ja osasto keskusvirastoon.
Äskettäin Trafi siirsi puhelinneuvontansa Suomesta Espanjaan. Utsjoella toivotaankin nyt, että koko virasto johtoa myöten sijoitetaan samaan paikkaan.
Pelkkä menolippu riittää.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
