ETL:n johtaja kannustaa asiakkaita antamaan tietonsa kaupan käyttöön
Kaupan keräämä asiakastieto on tuotekehityksen pohja, sanoo johtaja Heli Tammivuori Elintarviketeollisuusliitosta. "En katkaise kortteja", hän kommentoi kohua kaupan keräämien asiakastietojen ympärillä.
Elintarviketeollisuus kaipaa Suomeen perusteellista markkinaseurantajärjestelmää. Kuva: Jaana KankaanpääJohtaja Heli Tammivuori Elintarviketeollisuusliitosta kannustaa asiakkaita antamaan tietonsa, koska näin saadaan tietoa muun muassa tuotekehityksen pohjaksi. Tietoa tarvitaan, koska kuluttajat haluavat entistä yksilöidympiä tuotteita ja palveluita
Hän ei pelkää, että kaupan asiakkaistaan keräämä tieto päätyy vääriin käsiin. Hänen luottaa suomalaiseen tietoturvaan ja sitä koskeviin säädöksiin.
Kyse on niin "tajuttoman tärkeästä tiedosta", että siitä pidetään varmasti huolta, Tammivuori sanoi torstaina Helsingissä järjestetyssä elintarviketeollisuuden ajankohtaisia asioita käsitelleessä tilaisuudessa.
Elintarviketeollisuus kaipaa ajantasaista markkinatietoa, mutta sitä ei ole saatavilla.
"Jo nyt tiedetään atomitasolla mitä kukin ostaa, mutta silti emme tiedä markkinoiden tilaa. Kassapääteiden kautta kertyvän tiedon ansiosta voisimme saada tietoa esimerkiksi lihajalosteiden myynnin kehityksestä."
Jokainen yritys toki tietää minkä verran on toimittanut tavaraa. Se ei riitä myynnin määrän arvioimiseen, sillä vain kassatiedot kertovat myös tuonnin ja hävikin vaikutukset, Tammivuori selventää.
"Suomeen tarvitaan markkinaseurantajärjestelmä."
Lue myös
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
