Moni tuottaja leikannutS-bonuskorttinsa kahtia
Kortti kahtia. MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Tommi Lunttila on pöyristynyt S-ryhmän maito- ja juustomainoksista. jarkko sirkiä Kuva: Viestilehtien arkistoMainoksissa ruoka on Suomessa niin kallista, että juustoon on varaa vain miljonääreillä ja maitolitra maksaa omakotitalon verran. Kalliilta ruualta pelastaa tietysti S-ryhmän halpuutus.
”Törkeitä mainoksia. Missä ovat S-ryhmän arvot? Noin hävytöntä mainontaa tuottajaa kohtaan en muista ennen nähneeni”, sivaltaa MTK-Etelä-Pohjanmaan puheenjohtaja Johanna Kankaanpää.
”Mainoksissa poljetaan lokaan oikeastaan kaikki, mitä maidontuottaja yrittää tehdä. Että maito olisi muka niin kallista, ettei sitä enää lapsillekaan voi juottaa”, Kankaanpää kihisee.
Kampanja tuntuu erityisen pahalta, kun aika on muutenkin maidontuottajille vaikea. ”Pitäisi mainonnassakin olla joku raja, mitä päästetään läpi.”
Hän muistuttaa, että monet tuottajista ovat myös osuuskauppojen jäseniä. ”Hävytöntä tämä on heitäkin kohtaan. Ja myös kuluttajien aliarvioimista.”
Tuottajien joukossa S-bonus-kortteja on jo leikelty palasiksi ja keskustelu käy kuumana.
”Reaktiot ovat tosi vahvoja, sydämistyneitä on paljon”, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sanoo.
Myös hän itse hämmästelee halpuutus-kampanjan jatkumista yhä kummallisempana.
”Kampanjan kärkenä on, että ruoka on Suomessa kallista. Mitta on mennyt jo yli. Ei tästä varmaan S-ryhmällekään lopulta kunnian kukko laula.”
Marttilan mielestä S-ryhmän kampanjassa on hukassa se perustieto, mistä ruuan hinta Suomessa muodostuu.
”Se muodostuu veroista, suomalaisesta työstä ja ruokaturvallisuudesta.”
Marttila perääkin nyt S-ryhmältä ehdotuksia, mistä ruuan hinnassa aletaan halpuuttaa.
”Ajetaanko palkkoja alas? Vai säästetäänkö ruokaturvallisuudesta? Luovutaanko ensin vaikka tuottajien maksamasta salmonellakontrollista? Aletaanko sitten katkoa porsaiden saparot ja kymmenkertaistaa kotieläintuotannon antibioottien käyttö kulujen leikkaamiseksi?”
Pelkästään kilpailuttamalla kotimainen tuotanto loppuu, Marttila muistuttaa. ”Pitää tarjota toimenpiteitä hintojen laskemiseksi, ei vain huudella että on kallista.”
Tilastoista näkyy, että kaupan osuus tuotteiden hinnoissa on viime vuosina kasvanut ja tuottajan kutistunut.
Kaupan siivu esimerkiksi maitolitran hinnasta oli viime vuonna 48 prosenttia, kun se kaksi vuotta aiemmin oli 40 prosenttia. Tuottajan osuus on samassa ajassa pudonnut 48 prosentista 39:ään.
”Suomessa kuningas on kauppa, ei kuluttaja. Onko kuluttajilla pian enää oikeutta kotimaiseen ruokaan”, pohtii MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Tommi Lunttila.
”Jos ketjuun ei jää rahaa tuottajille, tuotantoa ei kauan ole. Kauppa uhittelee isolla asialla lietsoessaan hintasotaa.”
Mainoksia hän pitää pöyristyttävinä. ”Ne osoittavat, että osuuskuntaperiaatteet ovat unohtuneet.”
Hyvänä Lunttila pitää keskustelun heräämistä. ”Pian valitaan uusia päättäjiä. Kansanedustajaehdokkaiden kannat kotimaisesta ruuan tuotannosta ja sen vaihtoehdoista kiinnostavat.”
TERHI TORIKKA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
