Suoramyynnin kasvulle vahvat perusteet
Kotimaamme elintarvikemarkkinat elävät kaikesta päätellen historiallisen murroksen alkutahteja.
Kilpailu perinteisillä market-markkinoilla lisääntyy voimakkaasti, ja verkossa tapahtuva myynti hakee muotojaan kulutustottumusten samalla muuttuessa.
Murros tuo vääjäämättä ainutlaatuisen mahdollisuuden tarttua jo kauan laiminlyötyyn suoramyynnin päämäärätietoiseen kehittämiseen.
Tulevaisuuden suoramyynnissä on kyse paljon muustakin kuin perunakaupasta pellon laidalla.
Kyse on kulutuskulttuurin myötä muokkautuvasta markkinahybridistä, johon sisältyy niin verkkoteknologia medioineen kuin perinteisemmäksikin koetut metodit.
Tilaisuus on vertaansa vailla: kuluttajat kaipaavat tutkitusti korkeaa laatua ja lyhyitä, todennettuja toimitusketjuja, tuottajat puolestaan parempaa tuottajahintaa ja resurssitehokasta markkinointia.
Intressien yhdistämisessä piilee suuri mahdollisuus – markkinoilla on runsaasti vapaana hyödyntämätöntä volyymia!
Suoramyynnin kasvutrendille on vahvat perusteet: yli puolet kuluttajista on ostanut joskus elintarvikkeita suoramyynnistä ja kymmeniä prosentteja suurempi osuus aikoo niin tehdä tulevaisuudessa. Taajamat kasvavat, logistiikka yksinkertaistuu.
Suoramyynnin esteisiin on yleisimmin luettu elintarvikelainsäädännön tulkinnallisuus. Uutta eduskuntaa ja hallitusta muodostettaessa onkin oivallinen tilaisuus selvittää poliittinen tahtotila ja markkinaosapuolten kanta suoramyyntiin ja sen markkinateknisiin variaatioihin.
Motiivi kehittää monipuolista elintarvikehuoltoa lienee yhtä voimakas kaikilla toimijoilla, niin kuluttajilla, välittäjillä kuin tuottajillakin.
Esa A. Luukkainen
YTM, tulevaisuudentutkija
Tohmajärvi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
