Isokyröläisyrittäjät suuntaavat maailmanmarkkinoille hunajalla ja surffivahalla
Sugar Daddies -yritys on solminut Keskon kanssa jakelusopimuksen, joka tuo hunajapurnukat ruokakauppojen hyllyille marraskuussa.
Yrittäjät Jussi Peltoniemi (vas.) ja Eero Lähdesmäki tarkistivat mehiläispesien kuntoa Isonkyrön Jaurinnevalla. Kuva: Johannes TervoIsokyröläisen Sugar Daddies -yrityksen puuhamiehet Eero Lähdesmäki, Jussi Peltoniemi. Ville Rinta ja Juho Wiberg ovat mehiläistarhaajia ja surffaajia.
Mehiläiset ja surffilaudat kuulostavat äkkiseltään merkilliseltä yhdistelmältä, mutta pienen perehdytyksen jälkeen kuvioon tulee selkoa.
”Halusimme käyttää jotain muuta kuin parafiinipohjaisia vahoja. Aloimme miettiä, mistä saisimme ympäristöystävällisempää surffivahaa, ja siitä syntyi ajatus mehiläistarhauksesta”, Rinta kertoo.
Rinta ja Lähdesmäki ovat myös yrittäjinä surffaukseen ja siihen liittyvään elämäntapaan keskittyvässä yritys Asenteessa, joten kytkös oli luonteva.
Päinvastoin kuin suksien tai lumilaudan voitelussa, surffivaha sivellään laudan päälle eikä sen pohjaan. Tällöin pito jalanpohjan ja laudan välillä lisääntyy.
Lähdesmäen mukaan kaikkeen surffaamiseen tarvitaan vahaa, mutta pohjoisilla ja eteläisillä vesialueilla ne ovat erilaisia.
”Tällainen arktinen mehiläisvaha sopii hyvin kylmiin ja pohjoisiin oloihin”, hän sanoo.
Ensimmäiset mehiläispesät hankittiin keväällä 2017 ja isokyröläisten mehiläistarhaajien yritys, Sugar Daddies, sai alkunsa saman vuoden syksyllä.
”Brändäys Suomessa on usein aika harmaata, joten halusimme nimeen vähän väripilkettä. Tähän saakka olemme saaneet siitä pelkästään myönteistä palautetta”, Peltoniemi kertoo.
Yrittäjät havaitsivat kuitenkin pian, että mehiläispesistä valmistuu paljon vahaa mutta vielä enemmän hunajaa.
”Jos surffivahaa saadaan satoja kiloja, kertyy hunajaa tuhansia kiloja. Tulimme vahingossa luoneeksi valmiin hunajabisneksen, johon ei ollut järkeä olla tarttumatta”, Rinta sanoo.
Peltoniemi ja Rinta ovat maanviljelijöitä, joiden peltoja päätettiin hyödyntää myös hunajantuotannossa.
”Hunajan makuun vaikuttaa ratkaisevasti se, millaisessa ympäristössä pesä sijaitsee. Kun mehiläiset pölyttävät erilaisia kasveja, niistä siirtyy makua hunajaan”, mehiläistarhaajan ammattitutkintoa paraikaa suorittava Lähdesmäki kertoo.
Sugar Daddiesin 200 mehiläispesää sijaitsevat neljällä tarha-alueella eri puolilla Isoakyröä. Lisäksi kuntaan on perustettu yksi uusi koetarha.
”Jaurinnevalla tuotetaan alkukesän suohunajaa ja Palonkylässä maalaiskylän makuja.Ventälänkylän Homeskorvessa on viljelty samassa yhteydessä hunajakukkaa, auringonkukkaa, apilaa ja vesimelonia”, Rinta luettelee.
Naarajoen metsätarhassa ainekset ovat luonnonmukaisimmillaan. Napuen pienessä koetarhassa mehiläiset hyörivät ruusu- ja vadelmapohjaisten makujen äärellä.
Isokyröläisten tavoitteena ovat kansainväliset markkinat.
Hunajapaketeissa käytetään jo valmiiksi englantia.
”Hunajamerkkeinä on Blooming fire village, Moldbackwoods, Creep river wilderness, Mysterious Jaurinswamp ja Secret Garden”, Lähdesmäki luettelee.
Keskon kanssa on sovittu jakelusopimus, joka tuo hunajapurnukat ruokakauppojen hyllyille marraskuussa.
Lisäksi yhteistyökuvioita on viritelty samalla paikkakunnalla toimivan, suureen maineeseen nousseen Kyrö Distillery Companyn kanssa.
”Sanotaanko, että nälkä on kasvanut syödessä ja meillä on vireillä kaikenlaista”, Jussi Peltoniemi summaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
