UUTISTAUSTA Keskusta saanee kakkaransa
Sote-sopu on syntymässä jälleen kerran. Hallitus näyttää kykenevän sittenkin päätöksiin, kun siltä on niitä niin kovasti toivottu. Se voi tuulettaa.
Vai voiko?
Sote-järjestämislain uusi luonnos on perustuslakivaliokunnan käsittelyssä ensi tiistaihin. Aikaa lausunnolle on uudistuksen kokoon nähden kovin vähän, sillä laki pitää käsitellä myös sosiaali- ja terveysvaliokunnassa ja täysistunnossa, jos se halutaan voimaan tämän eduskunnan nimissä. Viimeinen istuntopäivä on 14. maaliskuuta.
Ikävin piirre kalkkiviivoilla on, että kaikkien puolueiden yhteisenä ajama hanke on kääntynyt salaiseksi. Laskelmat ja käsittelyssä olevan lakiluonnoksen laati keskustan Juha Rehulan johtama sosiaali- ja terveysvaliokunta, mutta sitä ei julkisteta.
Syitä voi olla useita, mutta toivon mukaan syy on tämä: lopullisessa laissa otettaisiin huomioon sekä toiminnan tekeminen että kaikki rahavirrat veroineen ja Keloineen. Se edellyttää laskelmia, jotka voivat julkisuuteen päästyään taas leimauttaa roihun, joka sotkee lainsäätäjien työtä.
Kunnille on nimittäin tehty nyt uudet maksuosuuslaskelmat, jotka poikkeavat viiden suuren sote-alueen maksuvastuista. Lehtitietojen mukaan kuntien maksumuutokset olisivat puolet aiemmasta eli plus miinus 200 euroa asukasta kohti.
Rahoitusta piti miettiä erillisessä työryhmässä, mutta koska siltä ei ole MT:n tietojen (13.2.) mukaan tulossa yksimielistä esitystä, nyt olisi oikea hetki yhdistää järjestämis- ja rahoituslait. Silloin kukin kunta ja 19 kuntayhtymää tietäisivät, mitä tuotetaan, millä hinnalla ja kuka maksaa.
Viidestä sote-alueesta luopuminen tarkoittaa väistämättä, että sotesta luvattujen miljardisäästöjen saamiseksi ministeriön roolia pitää vahvistaa. Tämä koskee niin kulujen kuin tasapuolisten palvelujen vahtimista. Kulut voivat jatkaa karkaamistaan, jos alueiden välinen kilpailu erikoisosaajista jatkuu.
Toisaalta elämä alueilla voi helpottua, kun joka päätöstä ja euroa ei tarvitse kierrättää viiden sote-päämajan kautta. Hyvällä tahdolla voisi jopa uskoa, että kunkin kulmakunnan lähipalvelutarpeita ymmärrettäisiin paremmin, kun päättäjänä on pienempi alueellinen kuntayhtymä. Myös pulmat rakennusten omistamisesta voi unohtaa, jos nykyisenlaiset kuntayhtymät jatkavat.
Mutta voi eduskunta vielä yllättääkin, jos perustuslakivaliokunnan saama lakiesitys oli riittävän luova: esille voi nousta jopa laajempi maakuntien hallinto, viranomaistehtävien ja rahavirtojen yhdistely tai jopa verotusoikeus.
Se sopisi keskustalle, joka saisi näin kotikunta–maakunta-kakkaransa. Hallituskin voi tuulettaa – ainakin henkisesti – jos päätös tehdään vielä tämän eduskunnan aikana.
Jos taas perustuslakivaliokunta näkee lakipykälissä edelleen ylitsepääsemättömiä ongelmia tai pitää mitä tahansa päätöstä liian hätäisenä, uudistus siirtyy seuraavalle eduskunnalle. Voi arvata, mitä todennäköisesti keskustavetoinen hallitus tekee: maakuntapohjaisen, 19 alueen sote-mallin.
Kepu voittaa siis aina.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
