Vaikeissa maastoissa viihtyvä Forester uudistui edukseen
Edessä on hiekkakuopan seinä, jota pitkin eteneminen pistäisi jalkamiehen hikoilemaan. Subaru Foresterille se ei ole ongelma. Olo on turvallinen, vaikka kallistus on niin kova, että omalla penkillä pysyminen tuottaa vaikeuksia.
Jossain sisällä on tieto siitä, että auto sietää vielä kovempaakin käsittelyä. Käsikirjan mukaan sivukaltevuutta saa olla peräti 51 astetta, mikä tuntuu luonnonlakien uhmaamiselta.
Seuraavaksi on vuorossa esterata, jolle tavallisilla autoilla ei olisi mitään asiaa. Subaru niiailee kuoppiin yksi pyörä ilmassa, ja se hoitaa myös varsinaiset ristiriipunnat vähäeleisesti.
Eteneminen Salpausselän jyrkimpiä rinteitä ylös onnistuu talvellakin kiitettävästi. Kuskia hirvittävä alastulo vaatii kylmää päätä. Silloin valta on annettava autolle, joka hoitaa jarrutuksen niin, että auto pysyy suunnassa eikä vauhti kiihdy liikaa.
Jos polkimiin erehtyy koskemaan itse, lopputulos ei ole niin hallittu.
Äärioloissa pärjääminen on vain osa pakettia. Suurin osa autoista joutuu tuskin koskaan vastaaviin olosuhteisiin, vaikka autoa käytettäisiin metsätöissä.
Homman pitää siksi toimia myös tavallisessa käytössä ja asfalttiteillä. Siihenkin on panostettu.
Uusi Forester on aiempaa mukavampi ja hiljaisempi. Silloinkin sen valttina on neliveto, joka on Suomen oloissa usein tarpeellinen, vaikka auto olisi tavanomaisessa perhekäytössä.
Foresterin käyttäjät ovat tykästyneet auton konstailemattomaan muotoiluun. Tavallaan kyseessä on maastoauton ja farmarin yhdistelmä. Aiemmista malleista tuttu konepellin kohouma on nyt poissa dieselmallistakin.
Malliuudistusten tapaan uusi Forester on edeltäjäänsä kookkaampi. Ohjaamoon on saatu avaruutta ja istuimen säätövarat ovat kasvaneet.
Autoon istumista on helpotettu, ovet ovat kookkaat ja kynnyksiä on pienennetty.
Kookkaan oloisen Foresterin tavaratila on tavanomainen. Noin 500 litraa riittää perhekäyttöön, penkkejä kaatamalla tila laajenee 1,6 kuutioon.
Rahalla saa sähkökäyttöisen takaluukun, mikä pitää kädet puhtaina kurakeleillä.
Takaluukun avautumiskulman voi säätää autotalliin sopivaksi.
Konepellin alla hyrrää Subarulle tyypillinen boksermoottori. Bensiinimoottorin saa halutessaan muuttuvavälityksellisellä automaattivaihteistolla.
Neliveto on auton vahvuus, mutta sillä on myös kääntöpuoli, sillä jatkuvasti päällä oleva neliveto kuluttaa kauppareissulla tavallista farkkua enemmän. Virallisten kulutuslukemien perusteella auto on kuitenkin varsin taloudellinen kokoisekseen.
Vetokykyä riittää parin tonnin jarrulliselle perävaunulle.
Uuden Foresterin saa halvimmillaan 32 900 eurolla. Automaattilaatikolla varustettu Forester XT maksaa 51 600 euroa.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
